måndag 26 juni 2017

Glad måndag: Tre timmars gap för 4 465 kronor


I den här söta asken som förresten räcker ut tungan åt mig, ligger bettskenan. Kunde inte låta bli att rita ditt en tunga.

Det är mycket man kan köpa för 4 465 kronor. Här kommer några exempel. Nästan ett Access årskort hos SL, en två veckors sista minuten resa till Bulgarien för två, minst fyra par jeans - troligen fem, tre par Reebok löparskor, en kamera eller två. Ja, ni förstår. Men i stället satsade jag på följande:

Bettskena





Bra skydd för tänderna när jag satsar på boxning framöver;-)
Om ni minns det här inlägget som handlade om cementsmakande laxmousse så kan jag berätta att jag fick min genomskinliga bettskena idag. Den satt perfekt. Nackdelen med skenan är att man inte kan prata med den, vilket man ju i och för sig inte heller gör när man sover. Å jag pratar inte i sömnen enligt maken. Fördelen är att jag nu kan ta upp boxning alternativt ishockey. Detta till de facila priset av 3 475 kronor.

Tandhygienist
Efter besöket hos duktiga tandläkaren Jenny var det dags för lika skickliga tandhygienisten Birgitta. Efter en timmes gap där upptäckte hon att en gammal fyllning hade lossnat och lämnat ett fint hål efter sig. Rent i munnen – skönt. Det rabatterade priset för en timmes slit uppgick till 465 kronor.

Lagning
Å vilken tur jag hade! Jenny fick ett återbud och jag fick tanden lagad direkt till det löjligt billiga priset av 525 kronor.

Tre timmars gap resulterade i ”munspärr” kan jag säga. I totalpriset av 4 465 kronor ingick även ett gott råd till den här kvällen: Efter allt gapande rekommenderade Jenny mjuk mat för att vila käkarna, att låta bli att prata (vilket uppskattas av maken) samt att blogga med bettskenan i eller på för att vänja sig…

Det är då en himla tur att det inte drabbar någon fattig…

Det här inlägget är perfekt till Caritas ”Glad måndag”.

14 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Visst finns det roligare saker att betala så mycket för men du fick i alla fall till några bilder med "bett" BP-style. :)

Maria sa...

Jag skulle verkligen behöva en bettskena eftersom jag vaknar varje morgon med hårt sammanbitna käkar. Det är tydligen rätt vanligt vid stress. Jag har trott att man kanske får en sån gratis om man behöver men tydligen inte? För jag förmodar att du behöver en bettskena snarare än du bara vill ha en?? I vilket fall som helst hoppas jag att du blir nöjd med den!

Mias Mix sa...

Skönt att den sitter bra i alla fall. Köpte en billig på apoteket som man värmde upp och formade genom att bita ihop. Men det blev inte bra. Visst kunde du ha roligare för pengarna men jag tror den är värd varenda krona!

Susanne sa...

Va hos tandläkaren i exakt 12 minuter i förraveckan och det kostade 750:- ar inte haft hål på typ 35 år, så i det hele så är det inte så dyrt ;)

Ditte sa...

Glädjen kan ju vara på olika sätt ohc så även en måndag. Men sett i ett längre perspektiv så är nog bettskenan en bra inverstering.
En resa tar ju slut, ett par jeans tappar form och färg, men en bettskena följer dig säkert troget.
Lycka till! Swr fram emot rapporter.

Olga T sa...

Spännande. Hoppas du kan vänja dig vid den. Söt blev lådan!
Sv:Såg du båda lyftkranarna? Den som var en giraff också?

Anki sa...

Så bra att den passade bra ... ja bettskenan alltså. Det bör den ju göra med tanke på priset och det är ju bra om du slipper tandgnissel och spända käkar :)

Eva Trillian sa...

Det finns kanske roligare saker att lägga pengarna på - men det är ju otroligt skönt att ha en frisk mun ... så det är väl smällar man får ta :)

Ama de casa sa...

Tandläkarbesök och "glad" hör inte riktigt ihop om du frågar mig. Fast det gör det ändå på sitt vis... Skönt när det är över, att priset blev bra, och det är allt (trots allt!) en himla tur att dom finns. Tandvärk för verkligen INGEN glad.

Snyggt bett där! :-)

nalta norrland sa...

Är sjukt tandläkarrädd så nä ordet glad passar inte in här.

Men jag är glad att Du är nöjd :)


svar Bilderna i mitt blogginlägg är ju en vecka gamla,
söndag 18 juni tog jag dem.
Vi har fått drygt 50mm regn sedan midsommaraftonskväll så jag har faktiskt inte varit ut med kameran sedan midsommarafton.
Regn å temperatur med max + 10 gör ingen människa glad.

Och nej jag har inte varit till läkare eller tagit kontakt med Sjukstugan.

Steve sa...

Jag vande mig snabbt vid min bettskena och den har haft avsedd effekt. Besparar mig söndergnagda tänder och molande morgonhuvudvärk. Den ser dock inte så rolig ut efter nåt års användning, trots rutinmässig rengöring. Men, vad då. Det är ju inget jag dagligen går och visar upp.

Biggeros sa...

Jag vet vad det har inneburit med tandbesök att bli ganska mycket lättad i plånboken÷(
Det är dyrt att kunna tugga friskt och att ha ett brett leende på läpparna. Så dyrt det är det där med tänder....
Det är väldigt viktigt att ta hand om sin tandhygien men tänk så många som inte har råd.....
Skönt att du inte behöver ha skenan på dagen. Det hade då jag aldrig klarat av att hålla snattran😁😆😁

Carita Liljendahl sa...

Oj då! Det var inte gratis.
Men frivilligt antar jag och ett bra bidrag i glad, leende måndag :-)

Emma, Sol som sol? sa...

Attans vad dyrt! En hel del kamera får man för de pengarna som du anmärker. Men förhoppningsvis så är pengarna väl investerade i ett bättre liv för bissingarna och därmed resten av dig. För mår de dåligt så mår resten av kroppen dåligt. Finns de som dragits med konstiga åkommor i åratal och sedan så visar det sig att de haft något käkrelaterat (inte mat- fast det är så klart många som har problem med det med) problem.