onsdag 28 juni 2017

Fågelskådare för en stund

Med lite god vilja skulle man kunna säga att vi nollåttor kunde njuta av sommar idag. För första gången på två veckor fick vi ingen regnskur och termometern masade sig upp över 20 grader. Att det sedan bara är 15 grader i skrivande stund får jag väl förtränga.

Fågellivet
Vi passade på att ta njuta av dagen, åkte till Pont i Hägernäs och blev fågelskådare för en stund medan vi drack våra öl. Gud så många fåglar det fanns i den lilla viken vid Hägernäs strand. Fiskmåsar/trutar, skator, svalor (enligt maken) åsså den här saken som varken maken eller jag kände igen. H*n vägrade att vända sig om och visa upp sin orangea näbb, för det hade h*n faktiskt.






Experter
”If in doubt, ask the expert”. Å det är precis vad jag tänker göra nu. Antar att jag inom loppet av några timmar kommer att få svar på min fråga av några av mina läsare som är ornitologer. Tusen tack på förhand:-)

PS. När man ser fåglar vid havet tänker man aldrig på vad de kan åstadkomma i ett bostadsområde. Här behagade dom att skita horisontellt på en nymålad pelare vid vår port. Det har visserligen blåst rejält på sistone, men ändå;-) DS.

19 kommentarer:

Ditte sa...

Visst har det varit ett väder att glädjas åt idag.
Och att vara fågelskådare i Hägernäs vid vattnet med en öl i sällskap verkar perfekt.
Vad gäller din fågen så tror jag det är en unge, en strandskata, för de har röda/orange ben och näbb. Dock är strandskatan i vuxet skick svart och vit i fjädrarna.Men en unge...Får höra var experterna säger. För sådana finns här. Och just strandskata är en av de få jag brukar känna igen.

Ama de casa sa...

Jag gissar på att det där är en Silvertärna. Lite svårt att se när den är så obstinat och vänder sig bort hela tiden.

Den är känd för att vara den fågel som flyttar längst:

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/langsta-flyttaren

Mycket flygande hit och dit, men å andra sidan får den nästintill uppleva ständig sommar :-)

Susjos sa...

Ingen aning vad det är för fågel, experterna får komma med svaret! Så det har varit så varmt som 20 grader idag? SOl i alla fall, men betydligt kyligare när jag gick ut på min joggingtur, fast lagom skönt- dock lite blåsigt!
Vi får hoppas det blir lite varmare!!
Kram!

KajsaLisa sa...

Du är ju riktgt lyckad som fågelfotograf. Sen att dom visar upp den sidan dom skiter med är inte ditt fel.
Den sista fick du till färgerna i riktigt bra med det blåa vattnet.

Eva Trillian sa...

Och möjligt svar har du fått ser jag :) Bloggvärlden är fantastisk!
så himla vackert väder ni har :) Underbart!

Anki sa...

Haha ... visserligen går tiden fort, men det är "bara" nio dagar sen du skrev att det var tredje dagen med sol och +25 :) DEt gäller att njuta av de soliga dagarna!
Fågeln är definitivt en tärna, men om det är en silvertärna, en fisktärna eller någon av de andra har jag ingen aning om. Fina bilder ... synd bara att den inte ville visa sitt ansikte.

FREEDOMtravel sa...

Fråga bloggläsarna brukar alltid he resultat! Själv är jag superdålig på fåglar ... Hoppas verkligen ni får lite värme snart! Här i Tjeckien är det riktigt riktigt varmt. Just idag har vi vaknat till regn, men förhoppningsvis går det över.

Steve sa...

Sjöfåglar är inte min grej. Jsag har fullt upp med att hålla reda på våra "pålandetfåglar".

Jacob sa...

Med tanke på sjöfågel: Hur mås det sa´ truten håll truten sa´ måsen !!

Mia sa...

JAg skulle vilja mycket mer om både flora som fauna. Fåglar kan jag endast de allra vanligaste så inte jag heller kan komma med någon artbestämning... MEN... jag tycker det är väldigt finafoton du visar i inlägget.

Att vara ute och vistas i natuen så här års är helt underbart! När det är vackert väder, vill säga...

nalta norrland sa...

Sjöfåglar är icke min grej, jag tror det är en mås :)

Havet är härligt, i alla fall så länge man är på land ;-)

Igår hade vi norrländsk sommardag, sol å okey varmt i solen, typ + 14 grader varmt i skuggan.

Jag går klädd i fleecetröja då jag går ut med the dogs på kvällen.

I morse då jag vinkade av J vid halv 6 så hade vi + 3.5 grader varmt.

Biggeros sa...

Jag lämnar över den frågan gladeligen till en fågelexpert. Är du säker på att den här en orange näbb ... h?n är ju inte så medgörlig fågel.

Ja, hoppas att vindarna vänder så att fågel sk***n hamnar på en annan stolpe långt från ditt hus🤗

Anita Malta sa...

Är absolut inte kunnig när det gäller fåglar men kan iallafall konstatera att du är en himla bra fågelfotograf ! Även om den nu inte vill visa sin orangea näbb så är bilderna superfina med det blå vattnet i bakgrunden, gillar speciellt den sista.

Kollar min mobil, alltid vid min sida, och ser att du har 19 grader just nu och att det blåser 23 km/tim. Ja, det vet du naturligtvis själv om det nu stämmer. Tänker inte tala om hur vi har det här på Malta med risk för att verka tjatig men kan säga att det är hett, väldigt hett :-)

Anita Malta sa...

Hahaa... blev visst lite tokigt där, menar förstås den NÄST sista bilden ! Den allra sista såg jag knappt ;-)

Emma, Sol som sol? sa...

Haha! Nu har jag sett för mycket på tecknad film ....

Jag ser framför mig hur några fåglar flyger och girar precis innan husväggen:
- Träffade ni?
- Japp!
- Jajjemen!
- Nä ...
- Inte jag heller! Fattar inte hur ni gör.
- Ingen fara! Det finns fler väggar att träffa. Bättre tur nästa gång!

Days by Johanna sa...

Hoppas du redan fått svar på fåglarna, jag kan inte i alla fall!

Tack är super nöjd med headern, så jag :)

Haha ja han håller oss sysselsatt Hugo, tur han sover 12 timmar på natten iaf :) Och 2-3 timmar på dagen haha

Olga T sa...

Tror det är en tärna. Men vilken sort vet jag inte. Är på resande fot och har inte hunnit uppdatera mig med dina inlägg.

Stare Ström sa...

Visst är det en tärna. Eftersom vingspetsarna verkar vara längre än stjärten är det troligtvis en fisktärna. Den är också vanligare än silvertärnan. Silvertärnan borde vara längre norrut vid det här laget. Nästa gång kan du väl be att den vänder på sig!

Husbilen-Ellen sa...

Tärnan gav dig ett fint inlägg!