fredag 28 juni 2024

Fem en fredag: Vecka 26 – ”Ljudligt”

Prasslande löv är ett bra sömnpiller;-)

Klockan 01:00 igår natt.


1. Vilka ljud gillar du att somna till? Regn och/eller blåst sam ljudet från bilar på motorvägen några kilometer bort.

2. Vad brukar låta i ditt hem? Nespressomaskinen dagligen, dammsugaren betydligt mera sällan.

3. Vad tycker du om din egen röst? Jag pratar visserligen med mig själv då och då, men det gör jag i tankarna. Så jag vet inte riktigt om jag gillar min röst. Den är kanske aningen för mörk med tanke på mitt ”utseende”.

4. Vad är mest oljud för dig? Hårdrock, borrmaskiner, lövblås, ogräsborttagare.

5. Vilket ljud är sommar för dig? Partyn på innergården och eller på balkongerna, prasslande löv (som sitter kvar på grenarna), fågelkvitter av småfåglar, dessvärre även skräniga trutar/fiskmåsar.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

14 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag vet att babysar somnar av prasslande löv, fördrar blåst och regn helst som ljud på avstånd. Jag vet knappt vad ogräsborttagare är... Svårt att välja "rätt" sort fågel, de flyger som de vill.

Guldkryckan sa...

Regn tycker jag också är fint att somna till, speciellt om jag inte ska iväg morgonen efter.
Pratar med mig själv ofta, högt om ingen är i närheten, ibland missar jag att folk är i närheten dock...ooops.

Ha nu en fin fredagskväll Bp.

femfemman sa...

Regnade i morse då jag vaknade vid fem. Somnade om, så gott, till det ljudet.
Koltrastens sång är vacker. Lövblås är hemsk! Ta en kratta i stället! Den låter inte!

LillaSyster sa...

Humlesurr och badglädje från sjön är sommar ljud =) Regn kan du somna till ikväll skulle jag tro vi fick ett skyfall innan med tillhörande åska =(

Susjos sa...

Visst är fågelkvitter ett härligt sommarljud, och lyckligt nog kan jag höra dem igen efter att ha fått mitt CI-implantat!

Men när jag ska sova och tar av mig alla "hör-tillbehör" dvs CI-processorn och min hörapparat, då är jag så gott som döv!

Stövlarna som jag hade på mej häromdagen tillhör stugan, så de är inte mina, fast skulle kanske inhandla ett par?

Ha en fin fredagkväll...utan fotboll!?
Kram

Ditte sa...

Kul med ljudligt som tema . Funderade förstås för egen del också- Men sömngivande för mig är först och främst vågskvalp. Men även prasslande löv-
Låta hemma? Vet inte, men här är det en del båtar utanför och sjöfåglar-
Vad gäller rösten har jag funderat en del. Men efter att ha jobbat x antal år i skolan och även som reseledare har jag fått veta och höra att rösten är "bra". Tydlig och det hörs vad jag säger. När jag i våras var på inspelning på SVT tyckte de också att rösten var bra för "ändamålet"- Men om jag är arg så är det annat ljud.
Nummer 4 instämmer jag helt i- lägger även till en del rapmusik.
Sommar för mig? Ja, trutarna låter ju helt oavsett vad jag tycker. Men även småfåglarna som kvittrar gillar jag. Och så vågskvalp och en och annan humla som surrar.

nalta norrland sa...

Ett ljud som stör sömnen är myggans surr 🦟 nu sover ju jag oftast och vaknar av att J jagar myggjävlar.
Så egentligen är det väl J som stör mer än myggen 😅

Klimakteriehäxan sa...

Folk som borrar ideligen, oavsett klockslag och veckodag, är verkligen en plåga! Vi har några såna grannar ...

Åke sa...

Utan att tveka att somna till är det TV:n på och då ska det vara Leif & Billy eller Svensson Svenson annars funkar regnet som skvalar utan för mitt öppna fönster, havets vågor gör mig också avkopplad och somnar lätt till. Kylskåpet kan låta lite och sedan har jag hur vattnet snurrar i golvvärmen. Att höra sin egen röst på film låter konstigt. Värsta o ljud är ett trasigt lager, och hur ett svarvstål börjar bli slitet typ missljud helt enkelt. jag hör hur frekvenserna har ökat på båda två (yrkesskada) Sommar ljud blir utan tvekan alla pippi fåglar ute i naturen.


Anki sa...

Fågelkvitter och humlesurr är härliga ljud ... och porlande vatten. Ljudet av borrmaskin och lövblås är såå irriterande!
Fin bild på blommande lind!
Ha en fin lördag!

christian sa...

Aningen udda svar på ettan...bilar från motorvägen slipper jag gärna!
Dina oljud håller jag med om å prasslande löv är också trevligt, party på innergården slipper jag som väl är...
Ha en fin lördag!

Hannas krypin sa...

Ditt svar om party på innergården påminner mig om när vi var på Gotland förra året och grannarna hade party. Det slutade med att äldsta grabben gick dit och sa åt dom. Sen muttrade han "om de ändå ska parta hela natten kan de väl åtminstone välja bra musik.

Paula sa...

Pratar du bara tyst för dig själv? Jag pratar högt och ljudligt för mig själv, undrar om det beror på att jag pratat med mina djur i alla år? eller beror det på att jag får så kloka svar då??
Porlande vatten när man ska sova, nix, då blir jag kissnödig.
Sen jag skaffade min lilla skaftdammsugare så låter den nästan dagligen. Fem minuter! Så länge tar en runda i min 30-kvadratare.
Igår kväll trodde jag grannarna hade partaj för det hördes hög musik. När jag gick ut på balkongen begrep jag att det kom från krogen nere vid Slussen där de hade ett live-band som spelade. Det gav sommarfeeling!

Carita Liljendahl sa...

Lövprassel, det hade jag också kunnat nämna :) Och motorvägen hade jag ännu för några dagar sedan en knapp kilometer från mig.
Borrmaskiner gillar vi inte heller, nej. Och lövblåsarna, grästrimmern osv glömde jag :)