fredag 21 juni 2024

Fem en fredag: Vecka 25 – ”Midsommardags”



1. Hur spenderar du midsommar i år? Hemma med hemlagade delikatesser från ICAs kök och ett gott vin till. Lägg därtill gratis underhållning på innergården och matcher från EURO 2024 så kan det inte bli så mycket bättre.

2. Vad gör du helst på midsommarafton? Se första fråga. Bästa midsommarafton jag upplevt är VM-sommaren 1994, där Sverige besegrade Ryssland med 3.1 och därmed la grunden till ett ett sensationellt brons i USA. Det var hela trettio(!!!) år sedan.

3. Har du någon midsommartradition? Nej.

4. Kommer du dansa runt en midsommarstång? Nej.

5. Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat? För mig har den nog bara börjat. Maj-månad var visserligen en ”nästan” sommarmånad, men sommaren kom av sig. Nu är den förhoppningsvis här för att stanna.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

Rubrikbilden är rätt färgglad också. Gissar att LillaSyster gillar den.

14 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

gratis underhållning här med, men fick promenera 7 km till stången, hittade 7 sorters olika doftande rosor i vår lilla trädgård, sommaren har precis börjat, slutar 7 oktober, ha en fin dag!

nalta norrland sa...

Tro varför sommaren slutar 7 oktober i Göteborg? Då är det sen höst eller det kan till och med vara förvinter 😅
Idag har vi haft okey väder, inget att direkt jubla över rent värmemässigt +14 är väl inte något halleluja moment, men det har bjudits på sol och blå himmel och med det får jag väl vara nöjd.
Ha en fortsatt fin midsommarafton

LillaSyster sa...

Japp, jag gillar den =) Gott vin även här och nu en Xante. Perfekt väder hela dagen- hoppas att vädret stannar tills oktober. Ha en fortsatt fin helg! Kram

Mrs Calloway sa...

inte sill, nypotatis, öl och snaps då? nej, dansa runt midsommarstången har jag aldrig gillat. möjligen gjorde jag det när barnen var riktigt små. midsommaraftonsvädret kunde inte varit bättre.

Hannas krypin sa...

Ja sommaren kom verkligen av sig. Hoppas på att den kommer tillbaka på allvar nu. Ser fram mot matchen ikväll. Då hoppas jag att jag inte somnar ifrån.

Hanneles bokparadis sa...

Aktivister har sprejat färg på Stonehenge...

Anki sa...

Tittar in och önskar dig en trevlig midsommardag!

femfemman sa...

Härligt väder på midsommarafton. Regn idag. Men i veckan ska sommaren återkomma. Ha det fint framför TVn... och kanske en stund på balkongen också.

Hannas krypin sa...

Såg situationen som du undrade över i min blogg. Vet inte om du går tillbaka och läser svar så svarar här (och i kommentaren såklart men börjar här). Anledningen till att Nederländernas mål döms bort är för att anfallaren stör målvakten i offsideposition. Det finns tre kriterier som måste uppfyllas för att det ska vara bestraffningsbar offside: ingriper i spelet (absolut vanligast), att man vinner en fördel genom sin position eller som här att man stör motståndaren i offsideposition.

Guldkryckan sa...

Har, som du vet, inte lust alltid att lämna mitt hem för firande oavsett vad det handlar om men undantag sker ju trots detta, hade gärna suttit hemma igår också men undantaget är ju just denna del av familjen.

Dokumenterade hur nästan alla i det hemmet dansade runt midsommarstången, har aldrig förstått det där. ;)

Ha nu en fin lördag Bp. :)

christian sa...

Fin bild...tänk att det var kring midsommar vm gick 94, inget jag kommer ihåg, men länge sen var det....
"Gratis underhållning" på innergården....spännande, vad bjöds det på?

Ha det bra nu i helgen!

Janerik Sundh sa...

Lite tråkig match igår, jag såg verkligen fram emot Frankrike mot Nederländerna, men de verkade nästan mer intresserade av att inte förlora än att vinna.
Midsommarafton 1994 var vi också i Södra Kärr och vi såg naturligtvis matchen mot Ryssland. Jisses vilka härliga mål Dahlin gjorde. Vi är överens den midsommaren är oslagbar.
Ha en fortsatt skön midsommar!

Paula sa...

Visst var din servettbild underbart somrig!
Till o med jag minns det som hände 1994, dessutom bodde jag ännu i Stockholm så jag fick se grabbarna på nära håll! För oss blev det ingen midsommarmat egentligen i år, vi fick en snabb sill- och laxlunch innan vi åkte iväg till firandet. När det var över var det pörtet som hägrade. Kändes märkligt att gå genom en helt öde stad.

Susjos sa...

Låter som en perfekt midsommarafton!
Förstår att midsommarn-94 ligger kvar i minnet, häftigt-och du var plats!
Och visst är det så att sommaren har bara börjat!
Kram!