fredag 14 januari 2022

Fem en fredag: Vecka 2 – ”Mätbart”

Undrade varför boulegänget inte spelade boule idag;-) De åkte inte heller skridskor på banan;-)

Den där ljusa lilla pricken i bilden är inte solen, inte månen heller utan ett flygplan.

Ha en känsla av att mitt bidrag till denna veckas ”Fem en fredag” kommer bli extremt tråkigt. När man är pensionär varken behöver eller vill man vara snabb, energisk och effektiv. Dessa egenskaper hade jag definitivt när jag jobbade. Min chef Håkan brukade säga att min snabbhet vägde upp för mitt slarv. Så rätt han hade. Men nu behöver jag inte ens slarva längre;-) 

1. Hur har du varit snabb i veckan?
Har inte varit snabb.

2. Hur har du varit energisk i veckan?
Har inte varit energisk heller.

3. Hur har du varit effektiv i veckan?
Inte det heller.

4. Hur har du varit kort i veckan?
Har varit kort i tonen mot två telefonförsäljare. Den ena försökte sälja Postkodslotteriet, den andra streamingtjänster. Det gick inte så bra – för säljarna alltså.

5. Hur har du varit ditt bästa i veckan?
Gjorde en snabbrunda med Swiffer Duster i veckan.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilderna är dagsfärska, men har absolut ingenting med inlägget att göra;-) DS.

19 kommentarer:

Susjos sa...

Skönt att slippa vara så snabb och effektiv hela tiden, inte dumt alls att vara pensionär alltså!
Så du har en Swiffer Duster (var tvungen att googla) funkar den bra?

Ha en fin fredagkväll!

nalta norrland sa...

Finns det egentligen något värre än telefonförsäljare 😩
Ett tag ringde de mig kontinuerligt kl 8.30 och då sov jag… eftersom Selin var dagisbarn eller möjligen gick lågstadiet kunde jag ju inte stänga varken hemtelefonen eller mobilen då dagis/skola var tvungen att kunna få tag i mig.
Den lilla pricken som var ett flygplan kunde varit vad som helst 😅
Energisk, snabb och effektiv är jag inte ✋
🤗

Mrs Calloway sa...

intressant med den där Swiffer Dustern. har sett reklamen. allt som underlättar och snabbar på städning lockar. jag besvarar inte försäljarsamtal

Klimakteriehäxan sa...

Tack för dina svar, de fick i alla fall mig att le!

Ditte sa...

Antar att boulegänget var oroliga för att kloten skulle blåsa bort. Men skridskor hade ju fungerat.
Kul att läsa dina svar. Skulle jag svarta hade mina varit tämligen lika dina.
För egen del kan jag ju undra varför man ska skynda på eller vara effektiv. Har varit det tillräckligt i livet. Kan om jag vill-
Här swiffrade maken och glad var jag för det.

Carita Liljendahl sa...

Snön borta hos dig, ser jag. Hurraa!
Ska se om jag får inspiration att svara på frågorna imorgon - lite svåra tyckte jag :-)

LillaSyster sa...

Underbara svar! Jag har i veckan blockerat ett telefonnummer.....orkar inte med säljarna och i regel svarar jag inte i telefon förrän jag vet vem det är som ringer =) Nu har jag svenskmark under fötterna igen – nu kanske det blir lite mer ordning på kommenterandet, det är inte lätt då man bara har tillgång till telefonen. Önskar dig en skön kväll och en trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

härmar du mig med svaren 🙂 jag är alltid vänlig men kort för säljare... har NIXAT telefonen

femfemman sa...

Är väl fortfarande såväl snabb, rnergisk och effektiv då det behövs. Samt lite slarvig...understundom. Perfektionism är inte min grej.
Bäst i veckan... att få jobba en halvdag! Samt att ha barnbarnskillarna hos oss över helgen.

Emma, Sol som sol? sa...

Jag är nog åt andra hållet, bättre det tar lite extra tid än att det blir fel. Avskyr fel!

Ama de casa sa...

Jag är varken snabb eller energisk, men när jag väl kommer till skott är jag ganska effektiv :-)
Mitt bästa var jag nog när julen skulle väck, trots att den inte är undanstuvad till fullo ännu, men fuktiga granar är inte så smart att ställa ned i garaget så jag har en giltig anledning :-D

Anki sa...

Jag har aldrig varit snabb ... jo när jag vann 60 m löpning i skolmästerskapen när jag gick i 6:e klass :)
Effektiv är jag bara "med kniven mot strupen" - jobbade alltid som bäst under press. Nu behöver jag oftast inte förta mig på något sätt. Jag tog också ett snabbvarv med Swiffern igår :)

Sandras dagar sa...

Jag tycker det här med att inte skynda eller effektivisera låter som en livsvisdom. Hoppas att jag också kan sakta ner när jag slutar jobba. Har dock många års förvärvsarbete framför mig. Redan nu försöker jag ta det lilla lugna, stanna upp och njuta av min vackra omgivning.

christian sa...

Vi inhandlade "Swiffers" i höstas å min maka älskar städredskapen . . . skönt för mig . . . :)

Trevlig helg

Guldkryckan sa...

Har aldrig haft telefonförsäljare på mitt nuvarande mobilnummer, det går ju inte att söka på för allmänheten.
Men "jobbnumret" är det mer trafik på, folk ringer från sydamerika, kuba och gud vet varifrån, svarar man eller ringer upp tror jag det kostar en hel del, för skolan alltså. ;)
Svarar således aldrig i min jobbtelefon om jag inte känner igen numret.

Effektiv kan man vara, fast jag tar det lugnt med sådana aktiviteter, hujeda mej...!

Ha det bäst nu Bp.

Kina sa...

Ditt inlägg gör mig glad och jag håller helt med dig. Nu för tiden behöver man inte göra eller vara på annat sätt än det som behagar en själv! Härligt! Trevlig helg!

Paula Merio sa...

Jag fick också gräva djupt för att hitta något som tillnärmelsevis passade inpå frågorna denna vecka. Vilket bevisar skillnaden mellan en arbetande småbarnsmamma kontra pensionären.-...
Men svara gjorde du, Swiffer har jag också, men bara golv-moppen. Skulle jag ha damm hemma? Kan jag aldrig tänka mig...

it_is/Anette sa...

Man ska inte stressa o jäkta så det är inte fel att ha ett lugnare tempo. Swiffer Duster är väl ett av det bästa som kommit :)
Ha en fin söndag

Karoleen sa...

Jag var väldigt kort i tonen idag, jag känner mig lite surmulen idag. Det är så ibland, men förra veckan tycker jag att jag var ganska snäll ;-) Ha en underbar vecka!