torsdag 17 oktober 2019

Jul i oktober?


Bilden är tagen den 11 oktober på Åhléns kosmetikaavdelning. Som ni ser står plastgranarna på vänt så att säga...



De här fotona är tagna samma dag. Rusta har kommit aningen längre med sin julskyltning. Hela tre avdelningar var fulla med julpynt.

Orsakullan är nyfiken på om jag anser att det är okej att butikerna julpyntar redan i oktober. Nej, det tycker jag absolut inte.

Fler bloggare reagerar
Det är fler bloggare som har reagerat på den tidiga julpyntningen. Ja, julpryttlarna kommer upp i hyllorna tidigare och tidigare för varje år. Å för det mesta är det samma gräsliga figurer som året innan och året innan dess.

Lagt märke till
Har dock lagt märke till att dessa LEDade renar, älgar, isbjörnar och tomtar har gått ned rejält i pris under de senaste fem åren. Men i ärlighetens namn skulle jag inte vilja ha någon av figurerna, inte ens om jag fick betalt för dom.

Det är Orsakullan som håller i ”Oktober 31 dagar”.

Dessutom tycker jag att det här inlägget är ett helt perfekt bidrag till KajsaLisas Tråktorsdag också;-)

16 kommentarer:

Ditte sa...

Här på Åhléns vid Skanstull har de kommit betydligt längre med sina julsaker. Jag grymtade om det förra veckan. Men Rusta verkar vara ledande. Jag undrar hur många "tomtedjävlar" med eller utan "led" man kan ha. Och vad ska man ha dem till och varför köps dem. Märkligt nu till jul för då ska det tydligen konsumeras en hel del. Det som man ju inte ska andra delar av året. Undrar i år hur många som avstår julklappar för tusentals kronor för att inte konsumera. Säkert finns det några...Blir trött på julen innan det ens är advent. (Nu är jag ju ingen julig person direkt men att ha jul i mitten av oktober. Ogillas.
Bra att du tar upp tankarna om detta. Undrar hur andra funderar.

Geddfish ♥ sa...

Jättebra inlägg, BP! Jag avskyr också julpynt så tidigt. Jul ska vara när jul är och lussekatten när lusse är och semlan när fastan är, punkt slut.

Jag/vi julpyntade inte på många år. Man kan åka bort och smaka på andras jul. Ett jättesäkert kort är att åka till Jessica, där julas det på gammaldags vis riktigt fint. Lugnt och skönt, riktig julefrid. Älskar deras uppesittarkväll innan också.

Svar: den lilla kören var oktett länge, med sopran, alt, tenor och bas. Men så avled basen och ingen ny har tillkommit. Jag tillkom nyss och är sopran. Jag kan inget annat än melodin.

Äventyret framtiden sa...

Det skulle behövas en Greta av något slag när det gäller den allt tidigare julhysterin för att få bukt på eländet. Hållbarhet och miljötänk är bortom allt när julen ska in.
Var är det naturliga? Det handlar precis som alltid om profit, profit, profit.

nalta norrland sa...

Här har blomsteraffären tagit hem julstjärnor (växten) och bytt namn å säljer dem som höststjärnor ;-)
Sedan kan man hos samma blomsteraffär beställa grantomtar och dörrkransar.
Nu har jag inte vart förbi där utan bara sett hennes Instagram.

ICA däremot kör med Halloween :D

Ama de casa sa...

Åh! Jag älskar julpryttlar och hysteriskt julblink :-D Fast att börja skylta med dom redan på min födelsedag är bra tidigt. Julprylarna får man inte ställa fram före första advent. Hemma alltså. I butikerna är det tillåtet att göra det nån vecka innan, mitten av november kanske? Man måste ju ha lite tid på sig att förnya sitt julblinkande :-D

Klimakteriehäxan sa...

Ack ja, det är jul i butiker och varuhus. De har det inte lätt. Kämpar mot sviktande kundunderlag, ökad näthandel, miljövarningar mot för mycket onödig shopping över huvud taget ... varje jul kan bli den sista i många svenska köppalats!

Emma, Sol som sol? sa...

Håller helt med Ama, kunde ha skrivit det själv...

KajsaLisa sa...

Tack för tipset, måste ut meddetsamma och handla julklappar. Finns en chans att jag slipper se skiten men snart är det försent.

KajsaLisa sa...

Just det, glömde tacka för länken :)

Paula sa...

Plastiga och fula, säger anti-jul-tanten. Idag satte jag dock kaffet i vrångstrupen när jag såg på lokala nyheterna att Åhlens tagit hem handmålade dalahästar....från Kina! Det gjorde mig inte glad om jag säger så. Men hon i Nusnäs som täljer och målar de äkta dalahästarna sa att det inte var värt att tjafsa om, tar bara en massa energi...

Anki sa...

Jag är redan uttråkad! Julen är bara såå fullkomligt onödig! Två månader kvar dit och redan måste man stå ut med eländet! Kul inlägg i alla fall - trots allt så att säga :)

Monica sa...

Ställer också bredvid när återvinningen är
full med tanke på att vi måste åka bil dit
blir det ju ingen miljövinst att åka fram
och tillbaka flera gånger.
Ja du bedövning hos tandläkaren är något jag
verkligen avskyr tar bara vid rotfyllningar och
utdragningar.
Julen förstör man ju helt när väl julafton kommer
är man spyfärdig på allt som har med den att göra.
Avskyr när alla ska bestämma vad jag ska äta och
när jag ska göra det och det för att inte få ångest.
Vore bättre om alla slutade skaffa en massa barn
som dom inte kan ta hand om då skulle jordens
resurser räcka gott och väl.
Knölen är tillbaka igen så det är lite avslaget här :-(
Ha det bra

Christian sa...

Ansluter mig till dig å alla andra som tycker illa (minst sagt) om allt tidigare julskyltning....gäller egentligen allting annat också, tulpaner, semlor...
BUUUUU :(
Jul ska vara när det ÄR jul, fr.o.m. 1.advent typ

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Tänk så glad man ändå blir av likasinnade som tycker det är nästintill skandal att julpynta i oktober :D. Jag kände mig lite ensam om att bli bestört över julpyntet, men vi är en stadig skara som håller med ;)

Freedomtravel sa...

Vi var inne på Åhléns i city i förra veckan för att leta efter textillim och hamnade mitt bland allt julpynt. Blev nästan lite chockad. Det känns ju sommaren slutade nyss ;) För tidigt tycker jag, även om det kanske låter gnälligt ;)

Anni sa...

Jag blir både sur och ledsen när alla de där fula julfigurerna ska fram redan i oktober. De blir väl inte bättre försäljning av det? Vem i all världen vill ha de där fulingarna? Ett resursslöseri bara att tillverka ski..n.