torsdag 18 januari 2018

Världens ”snapshot”



Idag visar jag er bra en enda bild, för jag tycker att den är så himla annorlunda och bra - skryt, skryt;-). Tog fotot när jag stod, väntade på bussen och hörde borrljud. Så jag hittade källan till ljudet, knäppte bilden och nu ska jag berätta vad det är ni ser.

Fönsterbyte
I drygt ett år har fönsterbyten pågått i hela fastigheten, och den är stor. Har man en fyrarummare som vi, finns det totalt 11 fönster i olika storlekar och två glasdörrar som ska rivas och ersättas med nya, energimärkta rutor och persienner. I vårt fall kommer det ”bara” ta två arbetsdagar, och gissa att jag är såååååå glad att våra fönster inte bytts förrän i maj.

Från klockan 07:00 till 18:30
Två dagar med nollgradigt korsdrag och snö är inget jag avundas de stackars lägenhetsinnehavarna. Tycker även synd om de fyra glasmästarna som jobbar från klockan 07:00 till 18:30 varje dag. Fredagar är de dock lediga. Då åker dom hem till Vimmerby, där företaget MIR Gruppen har sitt huvudkontor.

PS. Tog fler foton idag, bland annat två riktigt vassa bidrag till Skyltsöndag. DS.

20 kommentarer:

Ama de casa sa...

Läcker bild där snöflingorna verkligen förstärker det där med er fördel att få det gjort i maj :-)
11 fönster och två glasdörrar? Hujeda mig för att tvätta fönster hos er... Fast dom nya blir säkert plättlätta att tvätta :-)

Olga T sa...

Kul bild! Han syns så bra i sin knallgula reflexjacka där på balkongen. Nä bättre årstid finns det att byta fönster på. Så du har redan planerat söndag!! Spännande!

Ditte sa...

En toppenbild! Grattis till lyckat "shott"! Ja, alltså inte den drickbara.
Bara att gratta er till att fönsterbytet blir i maj. Och killarna jobbar ju raskt.
Hade det skett nu vore hotellboende det mest tänkbara för mig.
Huset är ju väldans stort. (Har varit här med barnbarnet Max och spelat in reklamfilm för några år sen. Svårt att hitta rätt. Men vi var på innergården och hittade till sist. (Reklam för "Actimel".)

Ser fram emot söndagsskyltningen och fler bilder.

Ulla Maria sa...

Synnerligen snygg bild som emellertid inte lockar till omedelbart fönsterbyte. Bättre att vänta till maj och ljumma vindar.

Klimakteriehäxan sa...

Jättesnygg bild!

Geddfish ♥ sa...

Vilken pangbild!
Jag fick sitta en stund och zooma in den i mitt huvud. Såg inte med en gång vad det var.
Jag hade flytt fältet om jag hade blivit utsatt för detta nu, urra burra.
Oj, datorlocket på. Natti!

Susjos sa...

Det var en snygg snabb bild du fick till. Å fy för att byta fönster i januari?!
Ser fram emot söndagsskyltningen :-)

Susjos sa...

Hej igen, du smala och smärta tjej!
Måste svara på din kommentar.. kollade mitt BMI också, som visade 24,4 (25 är övervikt) Min längd är 164cm och jag vägde 65,6 kilo för två veckor sedan ...och jag lovar BP, det är inte muskler endast, haha!! Jag vill gå ner till 60kg, då mår jag finfint! MEN det får ta sin tid, tänker inte sluta njuta av det goda helt! Kram och sov gott!

Steve sa...

Fönsterbyten i januari? Det låter bättre med maj.

Anki sa...

Verkligen en riktigt bra bild! Snyggt fångat! Fönsterbyte i januari verkar inte så smart.

Marina sa...

Jisses vad det såg kallt ut! Jag säger som någon före mig har sagt, varför i himlens namn byta fönster i januari???

KajsaLisa sa...

Kul att han var så färgglad Bilden känns nästan svartvit så han lyser upp.

Annette sa...

Fy så hemskt, att byta fönster och dörrar nu när det är som kallast..! Hoppas få en fin majmånad när det är dags hos er.

Jag brukar inte lyckas hitta några skyltar här ute bland tallar och granar, men jag såg en rolig skylt hos en Instagramvän som är i New York nu. Jag länkar till hennes bild, eftersom skylten/affärsverksamheten är så osannolik att det känns som om det bara kan hända over there:

https://www.instagram.com/p/BeIGiXqlbXG/?taken-by=nemofrasse

nalta norrland sa...

Byte av fönster borde ju inte ske i januari då det troligtvis kan vara skitväder, dålig planering kan jag ju tycka ;-)
Jag förstår Du är glad att Ni får vänta till i maj... då kan det ju vara tillräckligt kyligt.

Gillar bilden :) Du är en god skytt med kameran för inte är det väl mobilen?

Eva Trillian sa...

Jo, det finns verkligen tillfällen då jag inser hur skönt det är att ha inomhusarbete!

christian sa...

Oj då, Vimmerby, närmsta staden till Kisa där vi bodde förut....de har en lång resa vill jag lova!
Tycker om bilden, de stora fina snöflingorna är mysiga. Här hade vi snökaos i Örebro igår, fast väldigt lokalt. I norra delen var det nästan 20 centimeter när jag skulle hem och bilarna hade fullt sjå att ta sig fram och se något pga snöyran. Gladde mig åt lite kroppsarbete (snöskottning), men hemma (södra Örebro) var det bara ett litet täcke av pudersnö, kanske 2 cm......få bli gymmet i morgon istället!

Åke sa...

Härlig känsla i bilden :) Tror du har tur som får det i maj, tänk att bli störd av hantverkare i ottan till denna kyla... men kul med nya fönster allt.

Emma, Sol som sol? sa...

Duktigt om de klarar det på två dagar! När vi bytte i vårt hus (bullerisolerande, Luftfartsverket betalade pga 3:e banan) så skulle det ta några dagar, det tog ett halvår! J-a klantskallar! Lovar, jag var skogstokig på de där inkompetenta gubbarna som nog hade någon AMS-anställning eller något.

Anders W sa...

Snyggt "snapshot"!!!

Carita Liljendahl sa...

Ja, det blir ju vädrat i alla fall :-) !