söndag 21 januari 2018

Skyltsöndag #141

Gråvädret bjöd inte in till så manga fotovandringar och skyltinsamlingar den gångna veckan, men jag har gjort mitt bästa. Enjoy!


Klädkedjan JC byter ägare. Ingenting som förvånar mig, då det gått utför för JC en längre tid. Men de gamla ägarna har åtminstone humor, eller så har de ingen koll på avstavning.


Gillar alternativa maträtter för vegetarianer och allergiker. Men om jag googlar på ”MIF” så tappar jag aptiten. Och om man syftar på ”Tofu” här, så är det totalt misslyckat det också. Oooops!


Rusta är ju välkänd i hela Sverige. Här i Täby finns redan en butik, fast den är belägen i ”förorten” Arninge. Nu ska Rusta alltså öppna i Täby Centrum också och konkurrera med Clas Ohlsson. Men är det någon som kan tala om för mig vad plan UO eller om det är UD står för, och i så fall var den ligger. Knappast vid UD (Utrikesdepartementet) i Stockholm antar jag.


Veckans höjdare hittade jag i Täby Centrums varma parkeringsgarage. Dekalen (ja, dekaler är också skyltar enligt mig) satt på en mopedbil som går maximum 30 km/t. Den kvinnan är – errrmmhh - en optimist och lider då inte av bristande självförtroende;-)

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

23 kommentarer:

Femte året i Hjo sa...

Bra plåtat! Här i Hjo har vi en A-traktor (mopedbil) med dekal: Här börjar kön. Fast för det mesta kör de som f-n. Om du frågar mig.

KajsaLisa sa...

Den sista var riktigt bra och den första visar ju bristen på undervisning i Svenska på grundskolan: Äljning var ett helt nytt ord men älg stavas ju med g. :)
Länkar upp dig med min mest ambitiösa skyltsöndag hittills, men platsen jag besökte igår krävde det.

Stare Ström sa...

Ha! Det borde inte ha varit ett svårt ord att avstava...

Ditte sa...


Att JC inte gått så väl har en ju anat när det ofta varit tomt i butikerna. Och med denna avstavning så tror jag inte heller de lyckas. Men kanske tänkte de att "antything goes" för så är dte ju med svenskan idag. De avstavningsregler som funnit är milt sagt uppluckrade och så är även stavningen i mångt och mycket.
Vad gäller "Mifù " avstår jag helt av olika skäl. Och med det namnet är det nog fler som gör det.
Rusta är ju bra i mångt och mycket, men å andra sidan är det bra att veta var en hitttar den nya butiken. Och vem vet om im kanske Maggam Wallström hitttat en ny variant för sina ev. väljare. Rusta på UD . Det skulle vara något det.
Sista skylten är klockren! Och visst är den optimistisk. Men visst är vi kvinnor det. Eller?
Jättebra skyltat och visst ler jag. Tack!

Geddfish ♥ sa...

Jag log mig igenom hela skyltningen!
Annars är jag något mör, så det blir tamt i bloggandet just nu. Men måste ju kommentera skyltbloggdrottningen, hehe ;)

Jag vaknade till minus 12 på Norrmalm i morse. Så kom jag till Lidköping. 10 grader varmare ;) Nej, men det har varit soligt och fint hela dagen idag!
Ha det!

Anonym sa...

Leende resultat denna söndag,
som råkar var varm och solig, där JAG bor.

Ruth i Virginia
(kort inlägg - hockeymatch på gång)

Mias Mix sa...

Hoppas verkligen de har humor på JC, för det är väldigt irriterande med alla avstavningar på fel ställe för att inte tala om särskrivning.
Och man undrar verkligen vilket plan Rusta kommer öppna på, skumt. Men moppetjejens skylt gillar jag skarpt!

Emma, Sol som sol? sa...

Haha! Sista skylten skulle man ha men asch, bilen är vår tillsammans och jag tror inte att mannen min skulle vilja ha den dekalen.

UO, Uppe Ovan, Under Ovan, Under Optimering ... Det ska tydligen ligga på parkeringsplan

U0, dvs U noll, ska det tydligen vara. Nedanför rullbandet vid Hemköp, står det på hemsidan. http://tabycentrum.se/nya-butiker-och-pop-ups

Fast det var roligare att fundera vad det stod för ...

Åke sa...

Stavning är inte så lätt, och än värre om man har något som rättstavningsprogram också till... då kan det bli hursomhelst. Ibland kan man nog stava fel för att folk kanske ska haja till också... Ja är mitt haja rätt stavat? Likaså med Rustas plan... Kvinnor är födda till ledare!?!? Man kan ju skriva vad som helst på en skylt ;)

Susjos sa...

Sista skylten är ju underbar!!! Och vart ska Rusta ligga ja? Emma hade visst en förklaring ser jag, U noll, på parkeringsplan?

Å JC är väl bara roliga hoppas jag!
Kram och trevlig kväll!!!

nalta norrland sa...

RUSTA är en aff'r som jag gillar :) skulle faktiskt nästan kunna åka till Umeå bara för att handla nödvändigheter på Rusta ;-)

Skylten/dekalen skulle jag vilja ha på min bil... skulle kanske icke uppskattas av J då han kör den ;-)

Den där mifon är icke något jag skulle välja... :(

Idag har jag fortsatt att plocka, rensa å sortera :) vi (J) har till å med bytt gardiner i det forna lekrummet som numera är "spelrummet" då Elin har tv-spel där :)

Olga T sa...

Avstavningen är ju katastrofal, men drar till sig läsare. Funderade så över UD när jag såg skylten och läste sedan i din text att du inte heller vet vad det är. Kan det vara ett nedre plan? Under? Rusta kanske är med i Gems weekly challenge denna vecka?

Anki sa...

Riktigt bra skyltar ... som alltid! Hårresande avstavning! UO, UD eller U0 - tror på det sista - under gatuplan eller något åt det hållet...
Sista skylten är kanonbra!

Ama de casa sa...

Alltså. Jag skäms att säga att jag faktiskt inte såg den horribla avstavningen innan du påtalade den. Jag ska nog inte läsa bloggar förrän framåt eftermiddagen... ;-)

RUSTA... Min favoritaffär. Nu blev jag riktigt avis! Hade ett hopp att dom skulle etablera sig här i Spanien då när Jysk dök upp, dom brukar ju ligga nära varandra många gånger, men inte då...

Härlig skyltning som alltid! :-)

PS: Anders tyckte det var smidigt då när dom öppnade en återvinning bredvid RUSTA i Bredden. Ja, då kunde man åka dit och sopsortera grejerna direkt utan att behöva ta hem dom och ta sönder dom först. Haha! Vi är inte riktigt överens om det där med att RUSTA är världens bästa affär ;-)

Annette sa...

Jag gillar budskapet i den sista bilden, såklart! Den första får mig att baxna, gillar inte sådana avstavningar. Men den drar verkligen blicken till sig, så det kanske faktiskt handlar om smart marknadsföring. Dessutom kan jag inte sluta klura på om det verkligen är så att JC byter ägare, med tanke på sista raden på skylten. Handlar det inte om att kläderna byter ägare, till köparna alltså..? Man har ju en dag på sig.

Marina sa...

Jag hoppas att det handlar om humor på JC, för i så fall är den riktigt bra, plus att det faktiskt får människor att haja till, och det är väl troligen det som är meningen!

Paula i pörtet sa...

Hej, jag köpte mifu för några månader sedan, gillar också att prova nyheter. Då var det naturell smak så man fick krydda själv. Lite rolig konsistens, som pärlor i munnen men lite gnissligt sega. Ingen höjdare med tanke på priset om du frågar mig...
Den första avstavningen....jag blir så trött, för jag tror inte ett dugg på att den texten är skriven med humor, tyvärr!
Själv har jag inte sett en skylt denna vecka, kanske ska jag passa på o kolla läget när jag åker till stan på onsdag.

Steve sa...

Skyltar är inte alltid så lättknäckta.

christian sa...

Förstår att du gillar den sista bäst....inte har det väl med ditt kön att göra.....annars är ju nummer ett för mig nummer ett, så uselt att inte se det!

Carita Liljendahl sa...

Jag hade förstått utförs-äljning om det handlat om slalomskidor :-D

Anonym sa...

Haha tack för dagens stora skratt det behövde jag mitt i allt mitt kaos !!
Ta hand om dig
KRAM
Sanna

Klimakteriehäxan sa...

ÄLJNING var i sanning nyskapande! Den där bumperstickern kan man inte ha om man delar bil med maken, eller hur ... synd ... :-D

Anni sa...

Vilken otroligt pinsam avstavning. Eller ville någon jävlas med ägarna?
MIFus ask får mig att fundera. Nog för att jag fattar att det är mjölkprotein, men det ser mer ut som om peppar och chili är alternativt till kött, fågel och fisk. Eller är det alternativ till peppar & chili också? Någon har inte riktigt tänkt där.