onsdag 17 januari 2018

Det tål att upprepas

Jo då, det tål absolut att upprepas! Det jag sagt tidigare alltså om myten att det blir ljusare med snö så här års. Efter snöstormen igår drabbades stor-Stockholm precis som varje vinter av trafikstörningar bland annat i form av inställda flyg och färjor. Hittade dock inga bussar i diket idag.

Bildbevis
Nu hade jag inte gått ut frivilligt idag heller om jag inte bokat en tid hos nya frisören Leo. Valde att inte ta bilen, då jag inte orkade att avisa och gräva fram den. Alltså gick jag och kunde konstatera följande:


Det blir inte ljusare när det har snöat. Den här bilden är ett bevis på det. Observera att gatan inte är en huvudväg.


Den här vägen är ännu mindre än den i bilden ovan.


Gångvägen var föredömligt sandad. Ja, egentligen är det ju ingen sand utan grus som slängs ut. Gruskornen har en sällsynt förmåga att fastna i de grova sulorna på kängorna. När man tar av sig skorna och låta dom torka ramlar gruset ur, vilket i sin tur resulterar i ett grusupplag på dörrmattan. Visst är det roligt med snö i stor-Stockholm – NOT;-)


15 kommentarer:

Ditte sa...

Nej, hos dig var det då inte alls ljusare. Men hos mig är det fortfarande vitt och inte moddigt eller grusigt. Stockholm har kanske inte råd med sand, grus och salt. Däremot var det tämligen isigt.
Men jag håller med dig att smutsig snö kan undvaras och snö i sig också i dessa trakter. Men som sagt hos mig är det fint vitt. Än så länge...

christian sa...

Det där med stenarna håller jag med om, ett riktigt otyg...men annars....nä, jag vill ha s n ö, när det ska vara det typ vintermånaderna..... :)

FREEDOMtravel sa...

Haha, det BLIR ljusare. Utom möjligtvis på gatorna ;)

Geddfish ♥ sa...

Uppe i Norrland är allt ljusare, eller hur?
All biltrafik förstör ju det vita fina. Men jag, som du, gillar inte det vita täcket som ska pulsas igenom och allt stannar av. Lidköping är vanligtvis härligt befriat från mängderna. Men vi har också haft våra år.

Carita Liljendahl sa...

Hahaa - okay, vi ger oss :-)
Men jag tycker där kör massor av bilar på den där vägen ändå, med Lovisamått mätt :-)
Vi som bor i små städer, på landet osv. får väl uppleva lite mer ren snö :-)

Susjos sa...

Jag håller med dej, gillar inte den bruna snömodden som tyvärr det blir när det blir plusgrader. Och ja, ett grustag innanför dörren blir det också. Fast det lyser upp med VIT SNÖ, den kunde kommit till jul istället...

Anki sa...

Jag lovar att hos mig blir det ljusare med snön! Här är allt blott vitt idag! :)

Steve sa...

stor-Stockholm och snö är visst ingen bra kombination. Såg du inga figurer i vägbanan på din väg till frisören?

Ama de casa sa...

Men EN sak är ju bra med snön ändå - du fick ju motion eftersom du inte iddes gräva fram bilen :-D

Här är det solen som lyser upp - inte snön. Bättre så, tycker jag ;-)

Olga T sa...

Har stenar i huset och i bilen.....Grrrr! Du vet att jag liksom du ogillar vintern. Ett otyg!

KajsaLisa sa...

Du har ätt, skönt att några orkar tänka positivt den här tiden på året.

Susanne sa...

Snöns färgnyans i Stockholm kallar jag för Kaffe Latte ;)

Ulla Maria sa...

Här på västkusten är det precis lika o-roligt och upplysande med snö. Inte fluffig och vit utan stenhård (om det fryser på) eller halvsmält och lite grådaskig i färgen.

Eva Trillian sa...

Visst blir det ljusare :) bitvis - och ett tag!

Anders W sa...

Ok, så kan det vara om man bor i en storstad. Där blir det väl egentligen inte ens mörkt? På landet finns både ljus av snö och mörket på natten (inga gatljus).