torsdag 21 september 2017

Myrorna



Idag öppnade Myrorna vid Täby Centrum. Inte inne i centrumet, där hyran nog överstiger Myrornas budget med råge, utan strax utanför. Det första som slog mig när vi besökte den nyöppnade butiken var lukten. Vet inte varför, men det luktar alltid ofräscht i second hand affärer, och Myrorna var inget undantag. Ni vet en blandning av damm och blöt ullkofta.

Vintage
Precis som skylten inne i Täby Centrum annonserade så var det mycket vintage i butiken. Ingenting jag någonsin skulle sätta på mig, men jag vet att det är inne, speciellt på Söder i Stockholm där det finns hur många vintage butiker som helst.



Inget fel på skons färg, men kolla klacken - OMG;-)

Porslin och glas

Det fanns även massvis med porslinsserviser, olika glasföremål, en massa krimskrams och böcker till i mina ögon hudlösa priser. Hade porslinet varit Rosenthal så hade jag köpt att en sockerskål går på 80 kronor, men i det här fallet var det något märke som jag aldrig hört talas om.

Så nja... Måste säga att vår lokala helgloppis har ett bättre utbud och är betydligt billigare. Dessutom luktar det inte illa där;-)

PS. Men jag lärde mig faktiskt nå’t nytt där hos Myrorna. De ägs av Frälsningsarmén, vilket jag inte visste. Ja, ja det där med min obefintliga allmänbildning… DS.

14 kommentarer:

nalta norrland sa...

Hade ingen aning om att Myrorna drivs av Frälsningsarmén
Håller med Dig 😊 Tror att second hand affärer i städer, i områden där kundkretsen är större tar mer betalt än mindre loppisar som inte drivs av vinstkrav, vi har ju en lördagsloppis å där kan man göra fynd.
Lukten hänger nog med allt i tyg, kläder, möbler, gardiner etc Luktar ju så hemma hos gamla människor.

Emma, Sol som sol? sa...

Oj, trodde också att det var Rosenthal! Jag har Maria Björnbär magasinerad i Sverige så jag sa ju spontant åhhh när jag såg sockerskålen. Men är du säker på att det inte är en Rosenthal Maria Classic Rose? Om det är så är ju priset bra, såg en butik ta 325:- för den.

Ditte sa...

Skrattar gott åt ditt inlägg. "Vintage" kallas mycket av det som vi växte upp med i klädväg och kanske inte riktigt vill ha på oss igen.
Härliga bilder och text från din botanisering hos myrorna i Täby C.
Men prismässigt och kanske utbudsmässigt är ju er "lokala" loppis överlägsen. Om en nu skulle behöva något.

KajsaLisa sa...

Hittar aldrig något på Myrorna jag behöver, däremot har dom fått saker av mig jag inte behöver. Dom skorna stack verkligen ut. Det på klädstången var för tantigt.

Geddfish ♥ sa...

Gokväller. Känns som år och dag, sen jag besökte ditt blogghem sist.
Härligt fräscht inlägg!

Jodå, Myrorna vet jag, fast här heter de FA-fyndet. Har aldrig köpt där, men väl lämnat massvis under årens lopp.
Skulle aldrig köpa ett vintageklädesplagg! Brrr, men många gör det. Återanvändning gillas, annars. Men jag vårdar det jag har.

Susjos sa...

Jomen att Frälsningsarmén driver Myrorna har jag hört,men glömt igen! Tyckte att det som hängde på klädstången såg ju läckert ut, för att inte tala om skorna, wow!!! Men jag är ju dålig på att gå i såna höga klackar tyvärr!

...och kan hålla med dig...visst kan det lukta lite sunkigt ibland i second hand butikerna?!

Steve sa...

Lukt av damm och blöt ullkofta lockar sannerligen inte till några inköp.

Vad gäller skorna så är dom bara osmakliga.

Jag trodde servisen var Rosenthal då vi har just den servisen, men det finns förstås kopior av det mesta.

Mias Mix sa...

Håller med om lukten, inget vidare... Jösses vilka klackar! Döhäftiga men har slutat gå i höga klackar. Hade verkligen problem att hitta skor till bröllopet då de skulle vara både sköna och snygga och matcha klänningen, men de jag köpte var perfekta. Kul att du gillade klänningen. Tack för alla komplimanger!
Sockerskålen måste vara en ruskigt bra kopia för den ser exakt ut som Rosenthals Maria-serie.

Anki sa...

Hm ... de skorna var då inget för mig - har aldrig gillat höga klackar!
Tycker Myrorna allmänt har högre priser än andra loppisar - i alla fall häromkring.

Ama de casa sa...

Jag har gett en hel del grejer till Myrorna men aldrig köpt nåt där. Däremot visste jag att det är Frälsningsarméns ställe. Röda korset driver Kupan.

Dom där skorna du gillade färgen på - man ser ju inte klacken på dom? Ja, jag utgår från att du menade dom där rosa bakom dom gröna, va? ;-)

Anita-Malta sa...

Känner igen det där med doften trots att det var väldigt länge sen jag var hos "Myrorna" på Hornsgatan, vad jag nu hade där att göra minns jag inte. Högklackat är snyggt men bara om man klarar av att även gå snyggt i dem vilket betyder, att gå som om man gick barfota. Vet inte hur många skor jag har hemma med höga klackar men när mina fossingar har dem på är de endast för korta sträckor. Beundrar de som klarar av att gå "normalt". Läcker färg där den gröna :-)
Att Myrorna och Fräslningsarmén har något gemensamt visse jag och sockerskålen ser ju faktiskt ut som en Rosenthal! Vem vet, kanske missade du ett klipp där ;-)

Anki sa...

Bara jag igen ...
Tack för dina fina kommentarer BP! Till och med svamparna tycker nog det räcker nu - med regn alltså :)
Använder oftast gratisprogrammet PhotoShape - funkar bra till det mest elementära ... annars kör jag med Photoshop Elements 13

Anni sa...

Myrorna är ofta lite dyrare än andra second hand, samtidigt som jag tycker att de är ofräschare. Blött ylle tycker jag dock inte att det luktar, snarare instängd gammal dammig garderob.

Själv har jag nära till Erikshjälpen och dit har jag lämnat massor av saker, även kläder (som inte luktat illa). Apropå att du tyckte att jag skulle ordna loppis när du såg min vind. Detsom är kvar på vinden ska vara kvar tills de tre utflyttade barnen har eget boende med plats för sina saker - så länge de bor inneboende och möblerat får jag stå ut med att ha deras saker kvar här.

Eva Trillian sa...

Återanvändning är ju toppen :) Kläder och skor är inget jag vill ha i andra hand, men för många är det ju en passion - men de kallar det just vintage då ;) Heja dem! Men, jag bidrar till miljöräddandet genom att köpa begagnade böcker - det är ju också ett sätt ;)