onsdag 2 februari 2011

Onsdagens ”om…”

Om jag hade följt min ursprungliga plan så hade det här inlägget handlat om ”Min väg till arbetet”, en kul idé som Susanne bloggade om för några dagar sedan. Men sedan hände det och det kan det ju göra plötsligt som alla vet;-)

Stjärtlapp
Om man är sugen på att ta sig först uppför Hagabacken i Solna och sedan ner igen på en stjärtlapp är det väl okej. Är man 67 respektive 68 år och gör detta mitt på dagen utan att hamna på sjukhus ja, då är man modig och har barnasinnet i behåll. Nej, jag pratar inte om mig utan om pensionerade kollegan M och hennes väninna som på varsin stjärtlapp à 89 kronor ägnade sig åt den aktiviteten idag.

Skyddsväst
Om min bil stannar på motorvägen mitt i natten och jag ska ta mig ur den för att placera varningstriangeln 50 meter bakom så kan jag nu göra detta med en självlysande skyddsväst (alla anställda på mitt jobb fick en sådan idag). Om det skulle falla mig in, vilket det definitivt inte gör, att jogga på landsväg eller i skogen i mörkret så syns jag från och med nu av både bilar, älgar, björnar, vargar, hundar och människor – inte nödvändigtvis i den ordningen.

Dyr nötknäckare
Om jag skulle komma på (den dumma) idén att imponera på någon med att knäcka en hasselnöt med tänderna, så kan jag berätta att man löper risk att knäcka tanden vertikalt, får den utdragen med tandläkarvåld under drygt två timmar, blir sydd med två stygn, ser ut som en hamster ett tag, får en ny tand och blir minst 10 000 kronor fattigare. Nötknäckaren - kollega X - som ville imponera på sina barnbarn kan berätta hela (skräck-)historien;-)

19 kommentarer:

Petra sa...

Åh no, vilken dålig ide att leka nötknäckare. Ungefär lika dum som mon far när han bet på en växt som bladen var prickiga. Hela munnen blev förlamad.

Susanne sa...

Hihihi, du borde köpa dig en stjärtlapp, du är lagom crazy för att göra en sådan sak ;)
Sv: Jepp, imorgon är det skyddsväst på, man måste ju sticka ut.

Jane sa...

Det var modigt gjort av dem att åka i backen ... jag tänker på det där med benskörhet och så ... men med en sådan stjärtlapp måste det ha varit svårt att motstå :))
Reflexväst har jag på mig när jag är rastvakt, blir en sådan lysande fröken då ;)

Olga T sa...

Jag har också en reflexväst i bagaget. Annars måste jag erkänna att jag är allergisk mot dessa västar och jackor. Visst är det bra med mode och att reflexer blivit modernt. Jag är den som alltid pläderat för reflexer i fickan och runt arm eller ben när de fiffiga remsorna kom. Men nu i dessa jackor och byxor som också finns, ser alla ut som poliser och det gillar jag inte. Jag är beredd att stanna i varje gathörn och visa körkort och blåsa och i de flesta fall är det vanliga människor på kvällspromenad.....nej måtta med allt får det vara. Sorry, men jag var tvungen.

photo by caja sa...

Det var roliga, kloka och sanna OM det!

Kram/c

SoF sa...

Aj, aj, aj!
Det gör ju ont bara man läser om det.

Tack för alla glada och uppmuntrande ord om mina bilder.

Väldigt roligt att höra att ni har haft så fint väder i flera dagar. Jag ser fram emot morgondagen och att få se om dina ansträngningar med att skicka vidare fungerar.

Natti Natti!

Hörni sa...

Aj aj, bita sönder tänder har jag stooor erfarenhet av, fy sjutton!
Och senast jag åkte stjärtlapp blev jag påkörd och fick en blåtira! Men jag ska göra det igen ändå, någon gång. :)
Bra med skyddsväst. Kanske man kan ha den när man åker stjärtlapp också.

Per-Anders sa...

Fast det är ganska hög imponeringskofficient när man bär reflexväst.

Pysselfarmor sa...

Hoppas jag åker stjärtlapp i den åldern!!

Tack snälla för kommentarerna hos mig - spröd och stilleben.

LissenTo sa...

Stjärlappsparet,vilka underbara människor med barnasinnet i behåll.

Nötknäckarmannen tycker jag synd om.

En väst kan vara bra att ha.... you never know

Ha det så gott. //Lissen

Monica sa...

Du jag ska till tandläkaren nu halv 9 så det var bara bra att du inte körde hela historien.
Va härligt vilket bra uppslag , ska det första jag gör när jag blir folkpensionär köpa mej en stjärtlapp och låta benmjölet rasa;-)
Nej att få se dej jogga bland hunar är nog överkurs;-)

Monica sa...

Ett förtydligande HUNDAR ska det vara;-)

Bildgatan sa...

Din fösta idé hade verkligen varit rolig att läsa samtidigt som de inläggen kommer när det händer spännande saker utan planering. Det brukar det göra för dig med jämna mellanrum.

Häftiga kvinnor och jag hoppas att jag får mer av det barnasinnet vid den åldern, känner ibland att jag börjat tappa en del. Nu beror det kanske mer på lättja än lust.

Skulle inte tro att det var den ordningen för dig med människor sist och alla de vilda djuren före om det inte gäller ett besök på Skansen, misstänker att det inte är en plats du besöker ofta.

En modig kollega har du i alla fall. Jag har alltid varit en som öppnat allt med tänderna, kanske inte så mycket nötter, numera är jag livrädd för det -men jag har inga barnbarn att imponera på.

Ps. Visste inte ens att det fanns något som heter onsdagstemat. =) Nu kan du sluta ha stora förväntningar på mig, inte så uppdaterad som jag (och tydligen du) trodde. Måste gå in och leta efter det.

anne sa...

Helskotta!!!

Vilka historier du har idag!!!

Stjärtlapp nedför den backen!?!?!

Nötknäckning med tänderna!?!?

OUCHHHHH!!!!!

Men bra med refelxutrustning i bilen, jag har en variant i vår skuff också!

Sv. Och nixpix-här somnas inte om! Jag har morgonslappat, virvelvindsröjt köket och nu ska jag UT! Det är en vacker om än fläckvist isig dag därute! :)

Monica sa...

HAHA så där dum skulle inte ens jag va sa Jacob, klart jag ska läsa den.
Inga hål och inget större hål i plånboken, jiiiipie

anne sa...

Sv. Hahahaaa!!!

Det hade kunnat vara kattgodis men nu var det havrefras! :)

cat sa...

Åh vilka härliga damer som har sitt banasinne kvar! Hoppas att jag själv blir en sådan glad pensionär någon dag.
Jag har också en reflexväst i bilen. Skulle aldrig komma på tanken att någonsin jogga, så jag behöver den inte heller då ;)

Var tvungen att sluta läsa om tandknäckningen eftersom det började rysa av obehag i hela kroppen.

Ha det så gott :)

Ellis sa...

AOUTCH!!! de sista!!! de typ min största rädsla - o bita på saker jag vet kan skada mina tänder! :O ja gjorde de som liten - bet på en nyckelring för o fixa den.. en liiiiiiiiten flisa föll av - aldrig mer!!!

Lennart sa...

Jag har två såna där västar. En knallgul med företagets logga på ryggen och en orange som det står Utrymningsledare på. Den drar jag på mig då vi har brand- och utrymningsövningar på jobbet. En gång då vi hade det och jag stod på torget utanför huset kom det fram en kvinna till mig, knackade mig på axeln och frågade om det var filminspelning.