söndag 16 maj 2021

Skyltsöndag #314

Än så länge har det varit en riktigt hyfsad (Skylt-)söndag. Hittills inte en enda regndroppe  och till och med en och annan solglimt som varade i några sekunder. Som vanligt full fart på innergården med utomhusfester och fikaglada människor – och det i 15 kyliga grader. Kan bara beundra alla som fryser för att kunna träffas… Men det är ju inte det jag vill skylta med;-)

Den här skylten har varit med förr, fast då stod den så att pilen visade åt rätt håll. Det gör den inte nu, då pilens riktning visar inåt Täby Centrum och inte mot ingången från torget.

Joe & The Juice har två ”barer” i Täby Centrum. Den här mittemot Systembolaget har varit stängd ett tag på grund av pandemin. Men nu har den öppnat igen till min stora glädje. Deras juicer är helt i min smak och den här skylten som bonus är ju inte så dum den heller;-)

Veckans höjdare 1: Okej, grillspett har jag sett. Jag vet hur de ser ut, och jag svär på att köttet som ni ser på bilden inte är i närheten att vara grillspett. Återstår frågan var en grillspjut är, alternativt var den sitter på grisen.

Veckans höjdare 2: Säkerhetsavstånd i dessa pandemitider kan räknas med hjälp av olika ”mått”. Har sett allt från älgar till tennisracketar. Brödlimpor som mått var helt nytt för mig. Himla roligt och fyndigt i ett bageri faktiskt:-)

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här. 

PS. Sedan måste jag ju bara skylta med Champions League finalen för damer som spelas mellan Chelsea och Barcelona på Gamla Ullevi. Matchen börjar klockan 21:00 och visas på kanal 6. DS.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Då sitter du klistrad ikväll då framför TV:n då? Vilken är din favorit? Kanske man ska se... Bar vid Systembolaget, jo jag tackar :) Mycket kö kan man smita in då...

Klimakteriehäxan sa...

Bageriskylten är riktigt fyndig! Och apropå Joe & the Juice: testa deras avokadomacka. Riktigt god.

Guldkryckan sa...

Grillspjut? Det var något nytt för mig, tror jag föredrar ett vanligt spett iallafall.
Juicebaren mitt emot systembolaget tror jag att jag minns att du beskrev för längesedan, perfekt att hälla en skvätt vodka i juicen ;)

Ha en fin kväll Bp.

Åke sa...

anonym var tydlige jag, svarade från telefonen :) Me kom att tänka på 5 limpor... måste man lägga ut 5 st limor för att mäta?

Ditte sa...

Bra skyltat! Och roligt! Skrattade gott åt det kreativa med limpor som avstånd.
Grillspett vet jag vad det är och jag gör dem oftast själv och av fisk och eller skaldjur. Jodå, ibland också kött av bra kvalité. Har sett dessa s.k. "spjut" och frågat vad det är. Svaret på lokala ICA var att det är blandat fläskkött från olika delar av grisen. Men jag avstår...
Gillade också Joe´s skylt. Fyndigt!
Tack för påminnelsen om matchen. Hade glömt...

femfemman sa...

Låter blodigt värre, det där med grillspjut. Är inte så förtjust i stora köttstycken, så det känns rätt läbbigt.
Juicestället skulle jag gärna besöka. De som kan sina saker, kan ju verkligen få till goda drinkar utan alkohol.Gillar egentligen inte alkoholdrinkar-är ofta söta- jag håller mig till rödvinet och en och annan ale.
Helt ok väder. Småsvettig promrnad med jacka på... Fast väder som i fredags, det skulle jag vilja ha hela sommar; drygav20 grader, sol och vita moln...och sen regn frampå kvällen.

LillaSyster sa...

Go left....eller go West=) Själv håller jag mig på en replängds avstånd eller gärna mer. Inatt upphör Östergötlands personliga lockdown och imorgon gäller samma regler som för övriga landet. Snyggt och roligt skyltat! Här har regnat i omgångar

nalta norrland sa...

En limpa känns som kort avstånd 😜 grillspjut 🤔🙄 vet faktiskt inte vad det är?
Bra skyltat som vanligt 👍
Ikväll kl 19 blev J utkallas på akut vattenläcka typ så där 7, 8 mil enkel väg från Åsele mot Västernorrland Örnsköldsvik 💦 det lär bli en lång kväll för honom... jo yes jag är ju vaken till dess han kommer hem, alternativ sover i soffan ihop med tv:n 😴
Nu har jag å Elin betat av en sak... skolavslutningskläder 😰 vi höll sams å allt klickades hem från SHEIN 😀 visserligen är skolavslutning inställd gör allmänheten 😞 men hon lär ju behöva kläder ändå.

🤗

byblixtra sa...

Härligt med ett besök på skylteldoradot Täby Centrum. :-)
Snygg skylt hos Joe & The juice.
Jag läste Dittes kommentar och inser att det inte var felstavat den här gången. :-) Grillspjut finns tydligen.

Ah, gillar skylten hos bageriet. Så snygg!

Susjos sa...

Snyggt skyltat BP, superhäftiga skyltar har du hittat! Grillspjut var något nytt? Håll 5 limpors avstånd var ju lite kul.
Aha, fotboll på TV; kan ju tipsa maken!
Må bästa lag vinna!

nalta norrland sa...

https://kabeltugg.se/ Kollla 👀 det var här jag fann de där kabeltuggisarna 😊
🤗

KulTur i Natur - Tony sa...

Här var det en kul samling skyltar :-)

Geddfish ♥ sa...

Knepigt avstånd med fem limpor? Vem håller i dem? Men superkul!
Häftiga skyltar, ett stort utbud!
Och jag undslapp det annonserade regnet...

Paula sa...

5 brödlimpor kanske är ett bra avstånd om man vet hur lång en brödlimpa är! Bageriet här skyltar med tre höns avstånd, ungefär lika lättolkat! Grillspjut och alla andra "nya" styckningsdetaljer är bara okynne, för att kunna få ett högre kilopris, tro mig! Kul att något ställe öppnar igen, sånt vi alla längtar efter. Bra jobbat

Lena sa...

En glad variation att avnjuta medan regnet trummar rutan här ikväll och jag definitivt inte kollar match trots ditt tips. I stället gläder jag mig åt ett avstånd på fem limpor. Kreativiteten når oanade höjder under pandemin och jag tänker på cykelsadlar. Cola killar hade limpor på cyklarna. Undrar om jag är ensam om att minnas dem. Jag ville också ha en limpa men det var ju hopplöst på min hopplöst barnsliga tjejcykel.

Anni sa...

JA, fotbollen borde jag ju sett istället för att sitta och läsa blogg ... Men jag var lite mätt efter att ha lyssnat på sportradion och vårt derby tidigare ikväll.
Att du inte upplevt regn idag beror på att du sov när det regnade. Jag har varit vaken sedan kl 04, så jag vet att det regnat! ;-)
Passar på att tacka för dina fina kommentarer, du är verkligen en trogen läsare och kommentator! Hur hantverkarna överlever är såklart olika från person till person. Några är ålderspensionärer och tar kanske ut av pensionen (?), en har dubbla arbeten inom vården och har ändå inte råd att köpa material för att göra nya alster just nu, själv är jag gift med en välavlönad konsult ;-) och har dessutom vår gemensamma firma där vi drar in pengar på annat än mitt glas.
Vad gäller sonen som ska flytta så köptes hans lägenhet någon månad innan han flyttade hem från Göteborg. Tanken var att han skulle flytta in förra sommaren, men med pandemin drog renoveringen ut på tiden och så dog pappa med allt vad det förde med sig. Jag är glad att han funnits till hands här hemma <3

KajsaLisa sa...

Första skylten är rätt vanlig, man får gå mycket under pandemin. Juicebarens skylt var kul. Grillspjut är väl som den där konstiga grisbiten fläskytterfile ungefär.
Ibland tänker jag min inte för och kommer ner på ett avstånd av två frallor ungefär. Länkar upp nu.

Ama de casa sa...

Jag slutar aldrig förundras över dom konstiga reglerna som gör att man kan sitta en eller flera vid ett bord på samma servering...

Jag googlade och fick då veta att grillspjutet består av ytterfilé. Nytt för mig med :-)

Haha! Fyndigt av bageriet :-D

Snyggt skyltat som vanligt :-)

Anonym sa...

Sen när blev 15 grader kyliga?!? ....jag bara undrar.....right/left var ju synnerligen fyndigt må jag säga å grillspjut har jag köpt nån gång men aldrig mer, är ingen anhängare av färdigkryddade grillsaker...
Ha en god vecka :)

Anki sa...

Lite sen med mina kommentarer ... dagarna går för fort!
Snyggt skyltat som alltid! Grillspjut har jag aldrig sett eller provat - konstigt namn!
Fem limpors avstånd - kul!