fredag 30 augusti 2019

Fem en fredag: vecka 35 – “Hopp”


Den här getingen hade tyvärr sömnproblem igår klockan 23:30. Det har den inte längre, utan gick en snabb och effektiv död till mötes.


Elena Ferrantes inbundna bok nummer 3 "Hennes nya namn" har 494 sidor och kan anses vara en tegelsten. Getingens död var visserligen aningen "messy" och äcklig, men...

1. Vad behöver du göra dig fri från?
Mina totalt hysteriska reaktioner när jag ser småkryp, allt från bladlöss, larver, flugor, getingar till kackerlackor med mera.

2. Vad är det högsta du har hoppat från?
Ett tre meter högt hopptorn med huvudet före(!). Då var jag 12 år.

3. Vad återhämtar du dig från?
Ingenting just nu, tack och lov.

4. När hoppade du senast i någon typ av vatten?
Nja, jag hoppar nog inte längre i vattnet. Det slutade jag med efter gymnasiet om jag minns rätt. Idag kliver jag långsamt in via stegen som brukar vara strategiskt placerad vid poolkanten.

5. Vad för slags säng sover du i?
En Hilding köpt hos Sova för 6 år sedan.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilderna jag lägger upp är ett bevis på det jag skrev som svar till fråga 1;-) DS.

18 kommentarer:

Paula sa...

Haha, du får åka på en tältsemester i smålandsskogarna i september, jag lovar att du genom KBT teknik blir av med alla dina fobier för småkryp på en vecka! Tänk vad skönt det vore att slippa dem! Och du, ha en trevlig krypfri helg!

Hanneles bokparadis sa...

böcker använder jag aldrig till att döda insekter med:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/08/hopp-fem-en-fredag.html

Susjos sa...

Nu blir jag förvånad, är du rädd för småkryp? Det trodde jag inte! Fast det är väl inte många som gillar småkryp? Glömmer aldrig den kvällen på Rhodos förra året när vi upptäckte en kackerlacka på väggen! Det blev en tuff timme, haha!

Ditte sa...

Kul läsning! Småkryp kan jag också undvara och getingar är jag dessutom kraftigt allergis emot. Har t.o.m. sprutor med mig om jag skulle bli stucken.
Funderade i övrigt, som vanligt. på mina svar och flera stämmer bra överens. Men jag har hoppat från 10 meter med fötterna före.Och när jag gick på GIH i 20-års åldern, dök jag, av ren självbevarelsedrift, med huvudet före från 5 meter för att få ett bättre betyg i simning.
Och säng, ja det behöver vi en ny.

Carita Liljendahl sa...

Kul utmaning det här, blir många olika slag av svar.
Inte för enkelt :-)
Har hängt med två veckor - hahaaa... gäller att komma ihåg, noterar i kalendern!

Klimakteriehäxan sa...

Jag dödar också allehanda kryp och insekter. De får faktiskt hålla sig undan!

Ulla Maria sa...

Läsvärt som vanligt. Gillar hur frågor, svar och bilder både spretar och knyter ihop.
Tränade för egen del simhopp under en kort period och har alltid varit betydligt mera skeptisk mot större djur såsom hästar, kor, hundar och åsnor än mot beskedliga småkryp som getingar, spindlar och dylikt.

Tyckte att Elena Ferrantes böcker var läsvärda även om de inte efterlämnat några större spår.

Emma, Sol som sol? sa...

Stackars lilla bi! Hade det inte varit enklare att släppa ut det i stället?
Kackerlackor är en sak men getingar och bin en helt annan. I min värld, i alla fall. Du hade åtminstone sluppit gegga ned boken.

Paulas tips där om KBT och en tur till skogen? Ledsen men i ditt fall tror jag inte på det! Inte om du ska ta dig an alla krypen samtidigt. 😁

Ama de casa sa...

Småkryp är inte roliga. Speciellt inte dom som verkligen är ute efter en, som mygg, knott och fästingar. Tror faktiskt jag föredrar kackerlackor (fast inte hemma hos mig... ;-) ).
Just nu återhämtar jag mig efter middagen (med popcorn ;-), nåt annat tänker jag verkligen inte återhämta mig från! Det är nog med sånt. Hoppas din rygg är bra nu apropå det.
Kram

Anki sa...

Kul läsning, men jag tycker synd om getingen! Getingar är köttätare och käkar upp andra obehagliga kryp, så nu blev du av med en skadedjursbekämpare ...
Att hoppa i vattnet slutade jag med för typ 25 år sen - nu vill jag ha en stege - om jag nu över huvud taget ska bada.

Klimakteriehäxan sa...

PS trodde inte du läste Ferrante ...

"LillaSyster" sa...

Det var en bra geting =)

Guldkryckan sa...

Aktiv dödshjälp när den är som bäst, fast jag brukar försök mota ut kräket genom fönstret istället, har man tur ramlar den ner hela vägen från femte våningen och slår ihjäl sig frivilligt ;)

Vi är väl många som inte är så förtjusta i småkryp egentligen...precis som sig bör enligt mig...fast det är ju jag det förstås.
Jag kan faktiskt vara utan dem...jag lovar.

Ha en skön fortsättning på helgen nu.



nalta norrland sa...

Dödade Du getingen med en bok... trodde jag aldrig, böcker ska man vara rädd om.
Är ju allergisk mot getingar så jag undviker dem, men faktiskt är det sällan jag dödar getingar ändå. Sist var nog förra hösten då en geting tänkte dela säng med mig, fast jag dammsög bort getingen från sängen ;-)

Idag lördag och jag är rejält besviken x 3,
Först var jag på lördagsloppisen... mycket folk, inget skoj, inte ens något att ta kort på.
Sedan en "Skördemarknad" en medioker tillställning där det inte fanns något intressant, visserligen blev det social träning för Teddy... men trist.
Kom hem å tänkte att jag & J skulle kunna hitta på å göra nått ihop då han icke jobbar idag, men näääää - så yes tråkig lördag :(

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ sa...

Tycker våra svar är lite lika :D. Jag som dig gillar inte småkryp och har till min förskräckelse fått löss på en av mina blommor ;).

Ny utmaning finns för september förresten :D

Helén sa...

Man kan vara rädd för mycket och jag hoppas du kan överkomma lite av din för småkrypen. Vi har tur som bor i ett land där vi inte har giftiga spindlar och skorpioner. Då hade jag också varit rädd :-)

Anni sa...

Tänk att den tuffaste av brudar kan vara rädd för det minsta kryp. Det trodde jag nog inte.
Stackars bok. Själv föredrar jag elsmälla, den fungerar utmärkt på husspindlar också.

Carita Liljendahl sa...

Usch ja, här är vi lika - jag gillar inte heller kryp.
Men jag har svårt att slå ihjäl dem, just på grund av kladdet - flugor är extra äckliga...