fredag 23 augusti 2019

Fem en fredag: Vecka 34 – ”Stopp!”


Så här ser stoppskyltarna ut i Israel.

Veckans fem frågor denna fredag riktar sig nog huvudsakligen till heltidsarbetande småföräldrar skulle jag gissa, inte till pensionärer. Så mina svar är därefter, fruktansvärt tråkiga alltså;-)

1. Vad har det varit för mycket av i ditt liv på sistone?
Alla åldersrelaterade krämpor och sjukdomar. Jag sa ju att mina svar skulle bli trista;-)

2. På vilket sätt är du överansträngd?
Som pensionär med permanent semester överanstränger man sig inte, jag lovar.

3. Vad i ditt liv drar över på tiden?
Inget jag kan komma på.

4. Vad är droppen som får din bägare att rinna över?
När man precis städat och är glad att man inte behöver ta i dammsugaren på minst en vecka, och sedan upptäcker gräs, grus eller annat smått och gott på hallmattan fem minuter efter avslutad rengöring.

5. Vad tar udden av det hela när det blir för mycket?
När det någon gång blir för mycket är det bara att lägga sig i ett väldoftande skumbad med ett glas vin och en deckare.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

16 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Jo...skumbad och något gott i glaset fixar ju det mesta, fast jag har ju inget badkar så det blir två glas istället...skönt att kunna skylla på något ;)

Hoppas jag får bli pensionär...verkar riktigt skönt ju..!
Fast när det är dags för mig så har de nog lagt ner detta med pension anar jag i min oändliga visdom ;)

Ha en skön fredagskväll...det har jag.

Susjos sa...

Saknar verkligen ett badkar! Men sätter mej istället i solen på balkongen med en bra bok och ett glas vin, vilken lycka! Det ska ju bli fint väder i helgen, synd att jag ska jobba fredag och lördag natt, har jag tur fortsätter det fina vädret på måndag! Idag har det ju varit ett förfärligt regnande!
Ha en skön helg!

Ditte sa...

Kul att läsa dina svar.
En del fniss blev det här när jag läste svaren. Kan nog stämma in på det mesta. Överanstränger mig gör jag inte. Men när jag som pensionär, dock mycket frivilligt, har jobb på gång så är det en hel del att ta tag i och läsa in/på och repetera. Men roligt är det! Tror att jag inför Finlandsresan på 6 dagar satsat ca 60 timmar på just detta. (Och vila kan man göra i graven eller på annat lämpligt ställe.)
Vad gäller fråga 4 så kan det ibland vara omständliga människor.

Sara Pepparkaka sa...

Oj, det är badkar man ska ha alltså? Det låter skönt med skumbad, vin och deckare!

Geddfish ♥ sa...

Jag har har ju ett badkar, guld värt! Där kan jag inta ett glas vin. Men inte läsa. Det fixar inte mina ögon. Dock kan jag njuta.

Dina svar är nog i fas med mina. Ingen överansträngning utan jag försöker ta allt i min takt. Har mycket jobbrelaterat men sånt jag också kan säga nej till. Jag är inte typen som soffhänger. Just nu pågår boken, i uppesittarställnign.

nalta norrland sa...

Jag har aldrig lyckats läsa i badkaret...
men för övrigt håller jag med Dig :)

För övrigt så kom droppen som fick bägaren att rinna över igår eftermiddag i form av ett telefonsamtal som gjorde mig besviken, ledsen och arg.

Helén sa...

Det låter verkligen skönt att var pensionär förut de krämpor som ev. följer med. Fast de kan iof dyka upp när som helst. Känner direkt den hemska känslan jag också får om de nystädade golven direkt blir smutsiga igen.

Hanneles bokparadis sa...

ingen idé att försöka få perfekt städat hem:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/08/stopp-fem-en-fredag.html

Paula sa...

Jag kompenserar nog avsaknad av både bastu och skumbad med en köttgryta, hahahaha!
Men skulle gärna byta ibland, saknar badkar och saknar bastu. Bäggedera bra för stressade nerver. Men även skönt för en äldre kropp som börjat krångla!

Emma, Sol som sol? sa...

Om pensionärer och tid, tänker alltid på min faster när den frågan ställs. Hon sa att hon hade aldrig haft så mycket att göra som när hon blev pensionär!

Finns mycket som kan få bägaren att rinna över. Som att ha gjort rent på alla bänkar i köket, satt på diskmaskin och gåå ut till vardagsrummet och hitta fler glas.

Anni sa...

Inte var väl svaren tråkiga - de var coolt avslappnade!

Anki sa...

Kul att läsa dina svar! Ganska lika mina om jag varit med - men tyvärr saknar jag ett badkar :)

Ama de casa sa...

Jag som inte jobbar (så hårt) nuförtiden undrar hur i helskotta jag fick tiden att räcka till då förut när jobbet var mer intensivt. Nuförtiden kan jag bli stressad av att ha mer än en sak på min att-göra-lista för dagen... ;-)

Kul utmaning det där och skoj att läsa dina svar som inte alls var trista!

nalta norrland sa...

Svar, det hjälper inte riktigt att själv vara bästa dräng 😏
visserligen håller jag med Dig att jag är mer insatt i mitt mående än läkare,
men då det gäller röntgen och medicinering så behöver jag läkaren/sjukvården.
Arbetsterapeuten var ett steg mot att få adekvat hjälp... jag har ju så pass värk i händer/armar att jag inte klarar av vissa uppgifter som tillhör vardagen.

Carita Liljendahl sa...

Det var då minsann inga tråkiga svar :-)
Gillade svaret på frågan fem extra mycket!

Susanne ❤️ sa...

Kändes som dom perfekta svaren i mina ögon :) att kunna känna sig så cool måste vara det perfekta att kunna välja om jag vill göra en massa eller bara lite grann :) Det är det man är värd efter ha slitigt ett helt liv fram till pension, jag säger som guldkryckan tror dock att även om det bara är idag mindre än 15 år till pension så när jag väl kommer dit lär det vara slut med pension som fungerar att leva på om jag inte ortsätter arbeta till typ 75 kanske
Men den som lever får se ;)
Kram och Som sagt BRA svar i skön anda anser jag