fredag 14 december 2018

Det där med lussekatter



Maken och jag är ju inga sötisar, vi är inte heller så förtjusta i saffran. Ändå lyckades vid med tre lussekatter på lika många caféer igår och idag. Rekord! Okej, vi delade på bakverken, men ändå;-)

Tre konstateranden
1. Alla kostade 30 kronor/styck. Ganska hudlöst, speciellt med tanke på att den lokala ICA säljer lussekatten för fem kronor/styck. Antar att det finns ”äkta” saffran och mindre ”äkta” vara.

2. Lussekatter har en tendens att bete sig som wraps, som gör just vad de heter – ”wrappa” sig i och runt tänderna. Detta förutsätter att man antingen har tandpetare med sig eller att de finns på caféerna.

3. Vinnaren av testet som vi faktiskt inte visste att vi gjorde till klockan 15:30 idag (då maken konstaterade att just den lussekatten var den bästa han ätit) är med bred marginal Café Bravos lussekatt. Den var frasigast och samtidigt saftigast, dessutom med fler än bara två russin i. Den lämnade bara obetydliga spår kvar mellan och bakom tänderna, så tandpetarjobbet blev minimalt.

Så nu vet ni det, snacka om onödigt vetande;-)

PS. Bilden är dagsfärsk och visar "testvinnaren". DS.

11 kommentarer:

Ditte sa...

Lussekatter är inte direkt mina favoriter. Tycker oftast de är torra och alldeles för mäktiga. Mne god idé att dela på en. Har faktiskt idag köpt en lussekatt på "Gunnarssons" här på Götgatan och den var riktigt bra. Men att baka några gör jag inte.
Tack för tipset om Café Bravos lussekatt. Ska ha dte i åtanke om jag kommer åt det hållet.

"LillaSyster" sa...

För det mesta är det ett torrt bakverk....om jag nu bakar lussekatter ser jag till att fylla dem med mandelmassa - men det är ett himla pyssel att få till det. Så i år bakade jag saffransbiscotti istället - mycket bättre!
Imorgon ska jag fika med en kompis och jag tänker inte välja en lussekatt. Ha en skön kväll!

Geddfish ♥ sa...

Jag har aldrig någonsin varit den som gillat eller bakat lussekatter. Nog för att jag pliktskyldigast smakat på någon, men det har varit torrt.
Däremot har jag bakat hundratals av kanelbullar och kardemummabullar och längder. T.o.m. längder som katten gillat, haha.

Saffran gillar jag däremot. Men då i matväg. Till fika har jag nu valt pepparkaka med ädelost.

Carita Liljendahl sa...

Kul med lussekatts-test!
Jag vet vad lussekatter är, och vi har dem i Finland på utvalda ställen, somliga bakar sådana här också - men de är inte så vanliga hos oss.

nalta norrland sa...

Jag äter icke lussekatter om jag kan slippa, gillar dock saffran... men det kan jag ju använda till kladdkaka i stället :)
Hittills i år har jag knappt sett en enda lussekatt.

All in gällande julpynt nix... inte än ;-) J tog in granen (plast) för typ en vecka sedan å den står fortfarande oklädd i tvrummet eftersom jag inte har hittat "julkulor å sånt".

I morgon blir det Sporthallen då Elin ska graderas,
tradition att karaten avslutas med gradering.

Paula sa...

Blir inte ett dugg avis på lussekatterna. Inte ens då jag åt fikabröd för en massa år sen gillade jag saffransbröd. Möjligen gillas saffran i en fiskgryta. Javisst är det min Vanessa på bild, hon ringde mig idag och tackade för mössan, hade betalat många slantar för att få ge flickungen en kram. Dags för tredje advent då, o snön lyser med sin frånvaro i huvudstaden?

Ama de casa sa...

Ingen slår Anders storasysters superdupergoda lussekatter med mandelmassa i. Mums! Fast nu minns jag inte ens när jag åt en lussekatt senast. Flera år sen...
Som vanligt så brukar jag helst se till att det finns choklad med på nåt hörn då jag ska fuska med sötsaker, och det har jag "lyckats" väldigt bra med på sistone. Jamen för tusan - det är ju jul! :-D

Kul test ni gjorde. Ni har tydligen också insett att det är jul och att man då får unna sig minst tre cafébesök på en och samma dag :-D

Åke sa...

Spännande inlägg du/ni gör om Lussekatter! Tack för provning :) Jag tycker den så inbjudande och välgräddad ut och hade gärna delat stunden med er. Trevlig lördag!

Maria sa...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

Annette sa...

Lussekatter kan verkligen smaka helt olika. Många är torra, andra smakar inte det minsta saffran. Jag bakade under flera år med kesella i degen, men efter något test jag läste om så slutade jag med det och bakar nu med mycket smör, det blir mindre nyttigt men väldigt gott :) Får se om jag hinner baka i morgon, jag kanske helt struntar i det i år.

Eva Trillian sa...

Det ska i alla fall vara saffran i dem - här på västkusten är det nog vanligare utan, och då är det ju bara en slät bulle i annorlunda form ;)
När de är goda ÄR de goda - när de inte är det .... ja, då kan det verkligen kvitta!