torsdag 13 december 2018

Lucia med alternativ lyrik och lite guldregn på det



Idag fick jag lite extra roligt bloggfoder från min bästis Yvonne. Å det måste jag bara dela med mig av. Själv hade jag inte hört denna ”alternativa” och helt underbara lyrik till Santa Lucia. Det är visst Henrik Dorsin som sjöng den. Inte att jag vet vem det är, men hans humor bara älskar jag. Hoppas ni skrattar lika högt som jag gjorde:-)

Eliots far, något sen, i förskolans lekrum.
Sitter på ömma knän, glöggen är fesljum.
In 12 lucior gå, han ler men tänker så:
Fan ta Lucia, fan ta Lucia.

Syrenivån är knapp, tempot är sävligt.
Nu sjungs det ”Tippe tapp”, det låter för jävligt.
Och Eliot e ej ens med, sitter i mammas knä.
Fan ta Lucia, fan ta Lucia.

Eliot blir femton år, går ut och lussar.
Tar sej en styrketår, polarna bjussar.
Eliot får samma kväll, hämtas i fyllecell.
Fan ta Lucia, fan ta Lucia.

Pappa på äldrebo, får uppehälle,
men när han just fått ro, hörs Lusse lelle
In kommer och förstör nån jävla hobbykör
Fan ta Lucia, fan ta Lucia.

PS. Bilden är dagsfärsk och passar utmärkt till Luciadagen tycker jag. DS.

12 kommentarer:

Ditte sa...

Henrik Dorsin gillar jag och hans humor likaså.Skrattade gott! Har varit med en hel del både på tv och i "livesammanhang". Testade att sjunga texten och det gick hyfsat.
Lucia har jag många roliga minnen från och på olika sätt. Dels från när jag själv var liten och var Lucia med levande ljus i håret som sjuåring. Så tung kronan var. Och så mycket stearin jag hade i mitt långa hår. Och även senare genom skolåren minns jag Lucia och Luciavakor. Och kall glögg ute...
Döttrarnas luciatåg från tidig förskoleålder och upp till nian finns också med bland minnena. Trevliga sådana- Har ju själv i mitt lärarjobb upplevt många "Lucior" , även i Kina. Där var vi runt till många företag, även kinesiska och lussandet var alltid uppskattat. Men tiderna har nog förändrats. Och föräldrar och barn/ungdomar också.
Bilden passade verkligen in och lyste upp.

KajsaLisa sa...

Ha ha, fick mig ett gott skratt jag med, fin bild också.

Geddfish ♥ sa...

Jag skrattade gott. Gillar sån humor ibland. Och bilden vart ju perfekt till.
Glad lucia, skriver jag till dig. Här har ingen lucia varit utan jag har rotat i gamla fotoalbum och fått fram lussebilder på mina två äldsta barn.

Paula sa...

Underbart glittrigt träd, nästan som "trädet med guldslantarna"...eller nåt. Dorsin kan vara rolig, texten här är rolig, men jag är inte mycket för humorprogram eller roliga gubbar. Tycker sällan att humorn känns naturlig, men det är bara min åsikt. Har du sett någon Lucia då? Det har jag, världens sötaste treåriga Lucia som oväntat visade sig i affären med sin fina mamma. Fotade inte, frågade inte ens..
Goafton, från en som inte blivit botad men inte tappat hoppet...

Susjos sa...

Bilden passar verkligen in idag, så mycket ljus behövs i denna mörka tid!
Henrik Dorsin han kan han, förstår att du gillar hans humor, han är superduktig! Han var "berättaren" på föreställningen om Karl-Bertil Jonsson på Scalateatern, och minsann tror jag han är teaterdirektör där också!
Om du har sett serien "Solsidan" någon gång, så är det just Henrik Dorsin som spelar den lite snåle grannen Ove...
Han är också med i humorgruppen Grotesco, som bl.a gjort låten "Bögarnas fel".


Svar: Visst är det snygga Alexander Karim som är med i serien "Advokaten", lite var det därför jag också köpte biljetter till gårdagens föreställning på Stadsteatern, och vi satt längst fram...perfekt alltså! hihi!!!

Anki sa...

Haha ...en fantastisk text! Jag gillar Henrik Dorsin, men är annars inte så förtjust i s.k. humorprogram ... oj så trist jag verkar nu, men smaken är som baken :)
Svar: Mina föräldrar skilde sig när jag var tre år och lillebror var ett. brorsan blev kvar hos mamma och jag skulle vara hos min far ... men han lämnade mig till farmor och farfar och skaffade sig en ny familj och nya barn ...

nalta norrland sa...

Gillar bilden.
Henrik Dorsin är ingen favvo... har svårt för lustiga gubbar ;-)
Texten... jo yes helt okey men som sagt jag har inte riktigt så mycket övers för Henrik Dorsin å det färgar väl av sig på allt.
Jo yes jag är en trist typ ;-)

Ama de casa sa...

Haha! Henrik Dorsin är helt underbar - ordvrängare av rang :-)

Tjusig Luciaträdkrona :-D

Emma, Sol som sol? sa...

Haha, jättekul! Och viss igenkänningsfaktor.

Fast jag älskar Lucia! När jag var liten, 6-7-årsåldern, gick vi runt till grannarna och sjöng, hade en bricka med pepparkakor med oss.

Sedan har det blivit både det ena och andra firandet, många tåg har det blivit.

Carita Liljendahl sa...

Vilket vackert guldregn!

Klimakteriehäxan sa...

Tjusig dikt!!!!

Eva Trillian sa...

Dorsin kan han - och jag är glad att kunna säga att hans erfarenheter inte är mina :)