onsdag 14 november 2018

Gratis är gott eller...




Sidokorridoren på mottagningen. De flesta pensionärer trängdes i lobbyn och i trapphuset.

Det är första gången de damp ned i brevlådan, inbjudningskorten till gratis vaccination mot årets influensa. Fantastiskt! Gratis är ju som bekant gott. Vet inte om jag håller med, men minst 50 personer födda 1953 eller tidigare måste ha hållit med, då de trängdes på husläkarmottagningen idag.

Folksamlingar
Maken skulle inte vaccinera sig utan hade en inbokad tid hos distriktssköterskan. Där stod vi lite avsides och tyckte att det säkraste sättet att bli sjuk är ju att vistas i stora folksamlingar. Ooooops!

Vaccination 2009
Själv är jag lyckligt lottad och har aldrig drabbats av influensa. Maken fick bangkokflunsan i början av 1980-talet, men har klarat sig sedan dess. Första och enda gången vi vaccinerade oss mot influensa och svininfluensa var 2009. Det gick bra för maken, mindre bra för mig. I två dagar hade jag högt feber och en rejält svullen arm.

Så det är bara att hoppas att vi klarar oss från influensan även den här vintern. Hur gör ni? Brukar ni gå och vaccinera er?

Bonusbild

I kölvattnet av måndagens mediokra Fotbollsgala i Tv4 passar den här bilden ganska bra. Ni som är fotbollsintresserade har kanske läst det här och det här. Suck och dubbelsuck!

20 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Nej, vi har aldrig vaccinerat oss mot det där. Vi vaccinerade oss mot TBC men det skyddet har förfallit nu. Sedan var det ju det där ståhejet om vaccination mot ... vad 17 var det nu emot...? Svininfluensan, den du skrev om 2009, sonen var två år. Vi hade stora diskussioner hemma och enades och var överens om att nej, han skulle inte ta den vaccinationen. Den som det senare visade sig skapa narkolepsi hos några småbarn. Tackar gudarna för att vi aldrig lät sonen vaccineras trots att vänner med barn i samma ålder var upprörda över att vi inte tog vår samhälleliga plikt mot dem som var svaga och inte kunde vaccineras.

Marina sa...

Jag har vaccinerat mig en gång, och då var det den berömda svininfluensan. Vi blev mer eller mindre "tvångsvaccinerade" på skolan där jag arbetade, såväl vuxna som barn.

Johanna sa...

Brukar inte heller vaccinera mig :) Tog när svininfluensan var, men det var för jag råka vara med mina föräldrar som fick den gratis eftersom de jobba i kommunen, så jag fick mig med en för jag var ju timanställd där då :)

Jag tog inte ens när jag vänta Hugo, men det gick ju bra ändå :)

Ditte sa...

Nej, ingen vaccinering här inte. Inte ens när vi bodde i Peking och svininfluensan pågick som värst vaccinerade vi oss. Här mättes då på flygplats, alla sk0lor och många offentliga inomhusbyggnader ens kroppstemperatur. Man passerade en "båge och om temperaturen var förhöjd (runt 38) fick man gå hem. Bra koll där!
Trångt var det i väntrummet på er husläkarmottagning så sprutan verka populär.
Suckar för övrigt också dubbelt åt de som du suckade åt. Såg och hörde Nilla F på teve.

nalta norrland sa...

Tillhör den sorten som typ icke är vaccinrad mot varken pest eller kolera ;-)

När jag fick de där obligatoriska sprutorna som bebis blev jag rejält sjuk och efter det vägrade min mor att vaccinera mig så jag har icke fått en enda vaccinationsspruta från spädbarnstiden fram till Svininfluensavaccinationen 2009 då alla skulle vaccinera sig ;-)
Precis som Du blev jag sjuk efter vaccination och nix efter detta så aldrig mer...

Då jag gick i 8an eller så... skulle alla tjejer vaccineras mot Röda Hund, men icke jag, jag vägrade... så i 9an lagom till skolavslutningen fick jag och de flesta killarna i klassen Röda Hund.

Så om vaccinationer tycker jag inte ;-)

http://kraka.moah.se sa...

Jag har haft influensa ett par gånger, då jag inte vaccinerat mig. Jag har varit riktigt, riktigt sjuk i flera månader. Så jag betalar gärna för den där sprutan.

nalta norrland sa...

svar Vet inte om det har med vätskebrist att göra då Elin sover så pass få timmar per dygn
Tyckte mest det var lite intressant och samtidigt lite märkligt... men vätskebrist kanske på Ernst kroppen mer än man förstår 🤔
Jag funderar på att be skolsyster ta blodprov på Elin, tänkte järnbrist, på nyheterna sa dem att många unga tjejer hade järnbrist utan att direkt veta om det å med tanke på hur Elin inte äter på skolan och mens så vem vet ❓ järnbrist gör att man lättare blir andfådd å då tänkte jag på Elins eventuella ansträngningsastma

Nu ska jag strax sova... till halv 7, sedan när Elin & J är på skola/jobb då återvänder jag till sängen, jag sover väldans bra mellan 8 - 12 😁
Jag får ihop minst 8 timmar sömn jag med 👍

Paula sa...

Nej, har aldrig tagit influensasprutan, men så får jag den inte heller gratis! fyllde 64 i veckan. så nästa år vete sjutton! Men, nu kan jag berätta att de som tagit tidigare sprutor här på orten har blivit såå sjuka! Och vi har ju inte sån trängsel här på byn heller, så jag tror inte att jag ska ha nån spruta. Säger jag karskt i år,,,,fråga igen nästa höst...

Ama de casa sa...

Jag är i mångt och mycket "övervaccinerad" mot diverse grejer som stelkramp, polio, TBC, gulsot mm, mm. Det har varit i samband med resor (och jobb med djur) som dessa vaccineringar har gjorts. Däremot har jag aldrig vaccinerat mig mot influensa. Så länge kroppen klarar av att stå emot själv så får den fortsätta göra det.

Förr om åren var det bara folk inom riskgrupperna som fick vaccinera sig mot influensan. Övriga fick inte, inte ens om dom betalade. Hur det är nu, det vet jag inte.

Anki sa...

Jag tillhör också dem som inte vaccinerar mig mot influensan och har aldrig gjort - gratis eller inte, så tänker jag inte göra det i år heller.

Klimakteriehäxan sa...

Jag lät vaccinera mig när jag hade jobb som inte tillät att jag var sjuk över jul- och nyårshelger. Men nu har jag inte gjort det på länge. Har dock tänkt göra det i år. Kanske.

Steve sa...

Jag har hittills klarat mig från influensa fastän jag aldrig vaccinerat mig. Men, jag träffar heller inga människor utanför familjen så risken för smitta är ju minimerad.

Monica sa...

Sedan två år tillbaka när jag enligt
Jihde fick en potentiellt dödlig sjukdom
till har jag vaccinerat mej men
aldrig innan.
Passar på att lägga kontrollen hos husläkaren
lagom till att det är dags så i morgon ska vi
utan att sitta i kö vaccinera oss, smart eller hur.
Synd du inte tog en bild på mackorna också, låter
smarriga.
Ja dessa mobilen min är inte uppkopplad till nätet
vilket gör att jag som dej har all tid i världen
att spana in omgivningen istället.
Synd på gräsmattan.
Ha det bra:-)

Anonym sa...

Åh, ja, absolut vaccineras mot influensa. Fick flunsan en
gång för länge, länge sen. Hela familjen, inkl. faster på besök,
(en dotter klarade sej och lekte sköterska) blev liggande.

Här finns det apotek i livsmedelsaffärerna och där kan man gå och
få vaccin. I en affär får man t.o.m. 10 dollar rabatt bara för att
man vaccinerat sej. Har aldrig haft några men efter sprutorna och
inte influensa heller, for den delen.

Ruth i Virginia

Anni sa...

Svininfluensan vaccinerade jag mig emot, annars har jag aldrig tagit influensavaccin. Maken har fått det via jobbet, så då har jag alltid sagt att det är bra för då kan han ta hand om oss som eventuellt blir sjuka.
Den där korridoren med vaccinsugna pensionärer känns verkligen som rena smittohärden, hoppas att alla var fullt friska när de satt där!

Vissa journalisters vinkling av Granens reaktioner fick det att verka som om han var kränkt av Fischers tal när han egentligen var mest arg på SvFF (som tydligen gjort en halv osynlig pudel nu). Jag såg en kort blänkare med Olof Lundh när han med emfas poängterade att det var allas jobb att ständigt se till att tjejfotbollen fick det bättre. Kan inte hitta från vilket program klippet kom, för det hade jag gärna sett och hört.

BP sa...

Svar till Ruth:
Du är ju hälsan själv om man säger så. Å om jag fick 10 dollar i rabatt bara jag vaccinerade mig skulle jag absolut överväga saken;-)

Jättekul att du kan kommentera hos mig igen. Har saknat dina synpunkter. Kram!

Anonym sa...

Ja, jag visste inte, att jag kunde kommentera, försökte bara.
Ville ju skriva om ditt inlägg från Halloween. Kul att se
sej själv i bloggen. Jag ser ju bra ut som platinumblond. :)

Ruth i Virginia

KajsaLisa sa...

Nej, brukar klara mig ändå. Påminner mig om youtubeklippet med tjejen som vaccinerat sig mot svininfluensan och efter det bra kunde gå baklänges. Snacka om fake news. Går det inte att vaccinera sig mot tråkiga vårdcentraler, ser tristessen i bilden. :)

Christian Lehmann Gisler sa...

Galor, what so ever, ..... orka.....

Eva Trillian sa...

Vaccination ja ... det var ju det också!