tisdag 13 november 2018

Weekly photo challenge: Vecka 46 ”Bakelse”

Enligt Wikipedia kan bakelser vara allt från vetebröd, mjuka kakor och muffins till tårtor med mera.

Nu äter jag inga bakelser, men än en gång hade jag den perfekta ursäkten för att dra med mig maken till Näsbydals Stenugnsbageri. Inte för att äta sötsaker utan för att fota bakelser och att inta en stenugnsbrödsmacka med philadelphiaost och fänkålsröra samt en macka med chèvreost, soltorkade tomater och rucola. Tyvärr är dessa mackor inga bakelser, men det borde dom vara, då man väl ändå bakar bröd;-) Enjoy!



Alla bakelser som finns på bageriet görs från scratch. Chefen Fadi gör allt utom tårtorna som tillverkas av en konditor.

Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera bakelser hittar ni här.

24 kommentarer:

Ama de casa sa...

Bakverk? Jag trodde temat var "Bakelse" som väl är en mer specifik variant av bakver, men dina bilder funkar ju till både och :-)

Såg himla smarrigt ut där på bilderna :-D

Steve sa...

De bakverk dina bilder visar passerar aldrig mina läppar. Mackorna du nämner däremot, dom skulle jag med både njutning och nöje "hugga tänderna i".

nalta norrland sa...

Tar hellre en macka än bakelser även om jag ibland väljer kladdkaka om vi fikar på ”rätt ställe” 😜
Elin ligger i sin däng från 21.30/22.00 och jag läser typ en kvart för henne, sedan ligger Elin och läser samt kommer ner femtioelva gånger för att fråga när jag tänker lägga mig...
Elin har alltid ja sedan hon föddes sovit dåligt.
Men jag tror hon skulle må bättre om hon sov fler timmar per dygn.

Margareta sa...

Jag hade absolut gjort som du och valt mackorna, det är mitt stora problem alldeles för mycket av den varan. Men, den röda tårtan är så läcker och för mig en mycket ovanlig färg på en tårta.

Jag orkade inte gå ut på stan inte ens till grannhuset där vi har ett mycket bra bageri där de bakar med mindre socker, lite nyttigare. Nej som du såg så blev det något annat och du har rätt jag är nog ganska ensam =)

amo sin blogg sa...

Wow, her løper munnen full av vann.
SÅ mange lekre fristelser !

Susjos sa...

Mackorna ni åt hade jag också valt istället för bakverken, fast det mesta ser ju väldigt gott ut, förutom tårtorna då, men vilka mästerverk!

Tusen tack för tipset om Husbilen-Ellen, wow, de har köpt en bungalow i områdena där vi brukar vara, och nära där våra vänner bor!

Birgitta Malmstedt sa...

Underbara bakverk! Goda smörgåsar duger också.

http://kraka.moah.se sa...

Åh, så gott det ser ut!

Ditte sa...

Vilken pärla detta bageri är. Och så lockande bilder.Kul med detta bageri en bit utanför stan. Jag hade också valt en god macka i stället för det söta- Men en liten bakelse eller tårtbit kan jag visst ta då och då. Att bakverken görs från grunden är ju ett stort plus och att de görs av Fadi själv. För egen del smakar jag gärna dotterns tårtor som hon gör bl.a till barnbarnens födelsedagar som görs helt från grunden och är både goda, väldigt kreativa och snygga.

Åke sa...

Dammsugare så himmelskt gott 😇

Paula sa...

Hej, jag tyckte inte heller att jag fann någon riktig bakelse där bland alla sötsakerna...jag kommer förmodligen inte att fixa veckans tema, men ska gå o kika på lokala caféet imorgon. Slutade äta socker 1998, o inte ens före det ville jag ha tårtor och bakelser...alldeles på tok för sliskigt för mig. Men jag tror säkert många sitter och dreglar över allt på hyllorna du visar!

Stare Ström sa...

Bakelserna ser väldigt läckra ut men jag hade nog också föredragit en macka.

"LillaSyster" sa...

Mmmmm vilka godsaker =)

Emma, Sol som sol? sa...

WOW! Vilken konditor han är! Jag skulle lätt gå lös på allt det som visades på fotona. Mackorna lät också mumsiga!

Den röda tårtan var hur läcker som helst. Den vita är det nog vit choklad på och det är en mindre favorit men ganska gott ändå.

Klimakteriehäxan sa...

Önskar verkligen att snålvattnet INTE skulle börja rinna när jag tittar på de här härligheterna ... men ja, jag gillar tyvärr godis i snart sagt alla dess former.

Anki sa...

Ser mumsigt ut!
Hoppas den här kommentaren fungerar ... har testat ett par gånger med min vanliga avsändare från WP, men blir utkastat - nu testar jag med mitt gamla Bloggerkonto!

Violen sa...

Trots alla lockande bakverk skulle jag välja någon macka i stället! Läckra bilder!

Carita Liljendahl sa...

Aaah! Jag känner igen alla de där härliga diskarna fyllda med kakor i TC :-)

KajsaLisa sa...

Den sista bilden ser läckrast ut, men citronmarängpaj slår allt.

http://kraka.moah.se sa...

Tack själv för ditt besök hos mig!
Din blogg finns länkad från någon, eller några, bloggar jag läser. Jag har varit inne hos dig tidigare men inte skrivit någon kommentar.

Vilt og vakkert sa...

Heisann, lekkert å se på, kanskje bare se, men ikke røre? Smaker sikkert veldig godt ;:OD)

Anni sa...

Det ena utesluter inte det andra, jag säger mums åt både mackan och sötsakerna. Synd att vi inte får se hur mackan såg ut ...
Tur att jag är mätt.

Christian Lehmann Gisler sa...

Konstigt, hur mycket sånt där gott man äter blir man ändå alltid sugen när man får se bilder.... :)

Musikanta sa...

Du får spara bilderna på mackorna från bageriet till Sanna kommer med temat "smörgås". Det kanske hon gör nästa år. Bakelserna eller kakorna ser väldigt goda ut - men jag är lite skeptisk till den illröda tårtan :-).
Ingrid