lördag 24 mars 2018

Lördagscitatet



Citat: Öl är beviset på att Gud älskar oss och vill att vi ska vara lyckliga.

Källa: Benjamin Franklin (1706-1790)

Benjamin Franklin tycker uppenbarligen att man även ska vara lycklig på tunnelbanan, där man dricker starköl samt slänger den tomma burken på golvet. Inte fanns väl varken burkar eller tunnelbana vid Franklins tid;-)

Marie i Skrifvarstugan har uppfunnit Lördagscitatet.

Då burken är färgglad får den vara med i Gärdsmygens "projekt färg" också.

15 kommentarer:

Ditte sa...

Citatat är bra, men trist med slängda burkar. Förstår inte varför detta händer. Helt stillöst och slarvigt.
Nä, inte fanns brukar eller liknande slarv på Franklins tid. Ja, ingen tunnelbana heller.
Färgglad burk var det och hade den inte varit slängd på golvet hade den inte kommit med i färgprojektet. Men kreativ som du är hade väl något annat färgglatt kommit med.

anemonen sa...

Hehe ja just det. Det måste jag berätta för min gubbe som älskar öl, ja så mycket att han fått ölmage. Kanske inte det nyttigaste men älskar man öl framför vatten till mat och i soffan så finns risken om anlagen finns.

Klimakteriehäxan sa...

Ibland är det gott med en öl, medges! Men då ska man också ha vett att ta hand om burken eller flaskan när den är tom. Förresten så har jag förstått att man kan bli stoppad från att åka t-bana om man är alkoholpåverkad ... händer det? Tänker på alla som låter bilen stå och åker kommunalt till och från festen. Ska de tvingas ta taxi om de druckit lite vin????

Åke sa...

Jo en kall sitter rätt fint i kistan en sån här fin dag :)

Anki sa...

Haha ... jodå, öl kan vara gott, men det är dumt att kasta burkar omkring sig!

Svar: Gissade att du skulle vilja ha en del färgglada borstar :)
En överdimensionerad flugsmälla i så fall - storleken ungefär som en tennisracket!

nalta norrland sa...

Att dricka öl är en sak och att slänga burkar är en annan sak 😜 eller slänga... droppa burken där man befinner dig då den är tom är väl mest samt 🤪
Många ölburkar är färgrika 😊

Olga T sa...

Tjaa, färg är det ju men inte är jag så glad i motivet precis. Ogillar nedskräpning starkt. Men en öl är gott! Citatet är väl också ganska märkligt...hmm men som redan skrivits, öl är gott!

Ama de casa sa...

Ett bevis på att presidenterna i USA var mycket, mycket, MYCKET klokare förr i tiden... :-)

Men jag fattar mig inte på alla som bara släpper skräp rätt ned.

Ama de casa sa...

Haha! Kolla vad jag ramlade över när jag letade efter en grej på bloggen, från en skyltsöndag för ett år sen (då dom också hade knyckt en timme av oss):

https://amacasa.files.wordpress.com/2017/03/429.jpg

Med bildtexten:
"Ovanligt kloka ord för att komma från en politiker"
:-D

Anita Malta sa...

Om citatet vore sant så älskar gud iallafall inte mig. Dricker inte öl men är lycklig ändå. Men sen tror jag ju varken på gud eller citatet. Skumt att tro att man skulle bli lycklig av öl, möjligen berusad men i ett helt annat tillstånd än ren och skär lycka. Om gud fanns skulle väl denna mystiska herre bestraffa de som slänger burkarna i golvet när de är tomma. Gud är ett påhitt och för mig obegripligt att så många människor hänger sitt liv åt strunt, speciellt här på Malta.

Har jag inget positivt att komma med då till ditt så välgenonomtänkta inlägg!!? Färgerna är ju inte ens glada, men det är trots allt färg :-D
Observera att det står hänger och inte hänger vilket är två helt skillda begrepp.Hahaa...underar just, åt vilket håll jag är på väg...

Ha en skön söndag, det är ju både sol och plus hos dig så det blir väl att sitta ute och dricka den där ölen som gör en lycklig :-D
Kramiz!!!

Susanne ❤️ sa...

Öl kan vara riktigt gott, dock inte på golvet i tunnelbanan ;)
Lillskruttan har traumatiserats av att Lukas förlorade ögat, då var ju bara hon med då det hände, och när jag som var hennes ena trygghet höll på att förlora livet pga stress Blev det för mycket för , och skolkuratorn var långt ifrån tillräcklig i det skedet :(
Kram

Eva Trillian sa...

:) Och jag som trodde det var choklad!

Paula sa...

Men åh, vilken klok man har var, den passar mig perfekt, jag gillar öl!

Anni sa...

Tror inte det fanns burksamlare då heller. En krona är inte att förakta!
Men öl, det var nyttigare än vatten för många förr!

Marie i Skrifvarstugan sa...

Tack för ditt trevliga citat ! :-)Nja, jag dricker aldrig öl men burken var färgglad. Men önskar att folk som dricker öl också slänger burkarna på rätt ställe.
Önskar dig en riktigt GLAD PÅSK !