tisdag 20 mars 2018

Weekly photo challenge: Vecka 12 – ”Bubbla”





Nu vet ni ju vid det här laget att min hjärna inte fungerar som vanliga hjärnor. För när jag såg temat tänkte jag i tur och ordning på

- IT bubbla
- Fastighetsbubbla
- Volkswagen bubbla
- Såpbubbla.

IT- och fastighetsbubblan hade jag kunnat illustrera med lånade bilder. Sedan slog det mig att jag inte hade ett foto på en VW-bubbla heller – trodde jag. Alltså letade jag i mitt (osorterade) arkiv efter såpbubblor som jag visste att jag fångat i Alicante ifjol.

VW-bubbla
Så döm om min förvåning när mitt detektivarbete även resulterade i fyndet av en läcker lila VW-bubbla, dessutom med en rolig registreringsskylt. Den stod vid Poniente-stranden i Benidorm, och jag hade totalt glömt att jag tagit bilden. Älskar denna fotoutmaning:-) Så mycket man hittar som man inte visste att man hade;-)


Öl
Såg att många valde champagne och cava för att visa bubblor. Då jag inte dricker bubbel men väl öl såg jag att bubblor även finns i den drycken. Behöver jag tillägga att även den bilden är tagen i Spanien. Som sagt jag älskar dessa temaord:-)


Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera bubblande bidrag hittar ni här.

Färg saknas ju inte heller i inlägget, så det kvalar lätt in till Gärdsmygens "projekt färg".


24 kommentarer:

Christian Lehmann Gisler sa...

Imponerande att lösa den utmaningen....den första bubblan jag kommer att tänka på är nog dagens samhälle....konsumera mera för att "hålla Sverige igång" trots att vi redan har mer än vi nånsin kan göra av med och att många (de flesta) har ägodelar som de inte äger ty allt handlar om lånade pengar...bara väntar på att den bubblan ska spricka, då blir livet spännande igen... :)

Ama de casa sa...

Härliga bilder till tolkningen igen :-)
Folkabubblan var verkligen läcker! Och dom där stora såpbubblorna är också himla kul :-)

Ha en fin kväll!

nalta norrland sa...

Här bubblar det :) jättefin folka-bubbla och såpbubblorna är läckra.

svar Har tyvärr inte några bra svar på Dina frågor, förutom att det icke finns någon privat sjukvård/äldreomsorg i vår kommun.

Susjos sa...

SÅ fin folkabubbla! Inte minst färgen, och så cab på det!
Å nu blev jag törstig på en kall öl med massa skum, men det går inte för sig ..ska ju till jobbet strax! Men tack för de goda ,läckra bilderna!

"LillaSyster" sa...

Stora rejäla såpbubblor! Jag fuskade med att låna en bild på en Bubbla, men din lila är så mycket snyggare. Men säger någon Bubbla så är det gammal bil det första jag tänker på. Du ha det gott!

Anonym sa...

Det är otroligt kul att se hur olika vi kan tolka ett tema. Detta var ju bara så himla bra och varierat. En toppeninsats BP. Eva på https://seniorvinklat.com/

Olga T sa...

Folkvagnsbubblan tänkte jag på! Men jag hade bara en svart och det passade inte ihop med mitt tema. Fyndiga tolkningar och såpbubblorna är ju kanon!!

Paula sa...

Jag är kvar i bubbel-träsket, har inte kommit någon vart! Men först vill jag tala om att mitt köksfönster är skitigt, lyckades ta bilderna från farstubron, kurre har blivit så tam så han inte längre springer iväg då han ser mig! Bubblor, vet du, det första jag tänkte på var kärlek. Så där när det bubblar av lycka o kärlek i hela kroppen, fast det var länge sen...
Bubbelgum, finns det ännu? Har inte sett en enda människa blåsa bubblor med tuggummi på år och dar. Jag fortsätter vänta på ett bubbel-mirakel..Dina fina foton gjorde inte ångesten mindre...

Ditte sa...

Visst är det roligt med Sannas utmaningsord. Man får tänka i lite andra tankar och det är roligt att se hur olika tolkningarn akan bli.
Du kommer att finna att jag är lite åt dina tankar och det ens innan jag tittat in hos dig. (Hade gjort klart mitt inlägg igår) Men så kan det bli. Och det är ju inte första gången vi hamnat där med liknande "tycke".
Gilllar din tolkning och som sagt en "bubbla" kan vara så mycket. Och extra roligt att du hittade en del spanska bubblor också-
Läckra bilder!
Go morron!

FREEDOMtravel sa...

Underbara bubbelbilder! Förutom att såpbubblorna är enorma så är ju bilen underbar. Bubblor i dryck är också trevligt även om jag spontant tänker på champagne före öl ... ;)

Anki sa...

Vilka enorma såpbubblor - läckert!
Många härliga bubblor ... ett glas kall öl är inte fel! Jag har förresten också en snygg VW- bubbla med i mitt kommande bubbel- inlägg :)
Det ligger klart, men kommer nog inte förrän i morgon ... eller förresten kanske redan idag - har inte bestämt mig :)

Haha ... den stulna timmen återkommer i oktober :)

Monica sa...

Ingefärs ET den var bra och så söt.
Själv har jag efter ett tips köpt ekologisk ingefära
och satt i kruka och tro det eller ej det kommer upp
skott på den delen som är ovan jord.
Det kallar jag för såpbubblor betydligt större än dom
jag lyckades prestera som barn, snyggt
Ja vad skulle man göra utan sina fotomappar, bra att
ha till utmaningarna förstår jag.
Nu vill jag ha vår men det ser mörkt ut och på söndag
blir mornarna mörka igen, trist
Ha det bra :-)

Susanne sa...

En himla massa trevliga bubblor

Emma, Sol som sol? sa...

Härliga bilder! Och det är så kul när man blir påmind via sitt fotoarkiv. Eller bloggen!

Bubbla ... då tänker jag spontant på att jag nog lever i en bubbla. :)

Karins ordöverflöd sa...

När jag såg ordet bubbla .. japp, då refererade jag till fastighetsbubbla.
Märkligt att det ordet är så inpräntat i (i alla fall i min) hjärnan.

Steve sa...

Tja, bubbla som bubbla.

Barbro sa...

Härligt många bubblor du kom på!
Den lila snyggingen - herregud vilken skillnad mot farbrorns svarta på 60-talet.

Anki sa...

Jag igen ... angående rådjursbenet, så ligger nog resten, eller i alla fall mycket av rådjuret i någons frysbox :)

Helén sa...

Så coola såpbubblor och VW-cabben är verkligen läcker! Jag har inte lyckats lösa veckans utmaning än men jag har ju några dagar kvar.

Klimakteriehäxan sa...

Vackra bubblor! Jag har haft en VW-bubbla, en gul, men inte cab för då blev försäkringen hysteriskt dyr ...

Carita Liljendahl sa...

Superbra tolkningar! Bubbla-bilen är kul! Och bubblor i glas.
Favoriten är ändå mannen med jättebubblorna, sådana skulle jag vilja skapa en gång. Såg folk göra det i Amsterdam då jag var där 2015, i en stor park.

Byblixtra sa...

Wow! Vilka gigantiska såpbubblor!
Å, den lila VW-bubblan är ju läcker. :-)

amo sin blogg sa...

Wow, her var spennande bobler.
Eg tok førerkort i 1972, då hadde me Folkevogn eller bobble som den vert kalla.
Eg køyrde den i mange år, Det fanst ikkje barnesete den gang så eldsteguten sto i opninga
bak seteryggen.
Tenk at det gjekk bra......

God påske frå Anne-Mari

Anni sa...

Barnet i mig älskar sådana stora såpbubblor. Den vuxne i mig älskar ölen.