måndag 19 januari 2015

Spanien – Del 1




Snygg skylt på Policia Nationals tråkiga huvudkontor på tre våningar utan hiss. Men Citroën bilarna är coola.

Att ni har saknat mig och min blogg är det ju ingen tvekan om - jag menar inga inlägg från min sida resulterade ju i massvis med kommentarer från er, som jag verkligen tackar så hemskt mycket för. Hoppas ni inte blir besviken på del 1 av min semesteråterblick, men för er som kanske planerar en semester i Spanien innehåller inlägget i alla fall några tips.

Polisen i Spanien
Det finns tre polisorganisationer i Spanien: Lokalpolisen (Policia Local) som tar hand om trafiken i tätorter. Civilgardet - låter som hemvärnet (Guardia Civil) som sköter trafiken på landsvägar samt Nationalstyrkan (Policia Nacional) som tar sig an allt utom trafiken. Dessa tre ”instanser” pratar inte med varandra och har inte tillgång till varandras datasystem, men de har två saker gemensamt enligt maken och mig:
- deras kvinnliga och manliga anställda är skitsnygga,
- de kan ingen engelska alls.

Det där med att bli rånad
Under dessa förutsättningar förstår ni nog att det var ganska lönlöst att dregla över snyggingarna i Benidorm. Jag menar polisanmälan fick ändå göras per telefon till en dåligt engelsktalande kille i Madrid (!!!). Efter en halvtimme fick jag ett diarienummer som fick läsas upp (på spanska) till snyggingen på Policia National i Benidorm som i sin tur skrev ut rapporten, som så klart var på spanska, och som jag signerade efter några ändringar. (Det var ju jag som blev rånad, för ingen ger sig väl på maken som är 1,95 m lång och har plånboken i bakfickan, medan jag bär min väska på magen i stället för på ryggen enligt alla regler mot tjuvar alltså – grrrrrrrrrrr). Å jag förstår fortfarande inte vad mina föräldrars förnamn hade med anmälan att göra. Nej, jag skojar inte – grrrrrr.

Dags att avrunda det här inlägget annars somnar ni väl (om);-)

PS1. Fotona är lika tråkiga som hela historien, men snyggingarna ville tyvärr inte vara med på bild DS1.

22 kommentarer:

Rantamor sa...

Men hur i all världen kunde dom råna dig om du hade väskan på magen ???
Somnade du på stranden ???
Hann du spärra bankkorten ??
Försvann din telefon också ??

Men jösses va frågor det blev, men jag undrar ju, och jag vet ju hur det är att bli rånad efter vår resa till Malmö i somras.

Skönt att ha dig tillbaka på bloggen.
Jag tyckte att polisbilarna var rätt söta, och inte så där polisbilsaktiga.

Tjingelingen från Rantamor.

Geddfish ♥ sa...

Ordningen återställd, BP tillbaka på bloggen! Välkommen hem!
Jag tycker det borde vara lättare att råna från en ryggsäck.
Sån där magsäck ska man ju ha, sägs det, men du kanske hade handväska på magen, då.
Ja, fy för att råka ut för något utomlands! Vi hade grejer, när jag fyllde 50, vi var på Lanzarote, ene sonen rånad öppen gata, ena dottern hade inbrott i lägenheten, ja, det var något trassel med oss alla. Vi fick åka taxi till polisstationen, kommer jag ihåg, blev väl nåt intyg.

Kicki sa...

Nämen hej!
Usch för att bli rånad minns min resa till Rom då jag blev av med min mobil i tunnelbanan med hela familjen omkring mig! Fattar fortfarande inte hur det gick till...och all semestertid som går förlorad när man ska sitta på en polisstation (...vi hade en söt polis som sonen spanade in)!

Eva Trillian sa...

Välkommen tillbaka!
*WhoopWhoop* Yeay!!

kajsaLisa sa...

Välkommen hem, det blir en spansk serie ser jag. Läcker logga i första bilden.

Marina sa...

Tur åtminstone att de var snygga så det fanns något gott trots allt i bedrövelsen ;)

TantGlad sa...

Skönt att få resa bort då vi är mitt uppe i vintern.
Men snart är det vår.

Ha en skön dag.

Monica sa...

Såg du ut som en svensk tant eftersom du blev rånad, kan inte ha varit roligt och det minsta man kan begära är att dom kan engelska.
Verkar inte vara ett land som jag skulle besöka.
Ha en bra dag

FREEDOMtravel sa...

Sååå otäckt med rånet! Hur gick det till egentligen? Var? Var det ingen som såg?

Ama de casa sa...

Jag undrar också hur det gick till... Men dom är vansinnigt skickliga, ficktjuvarna. Hittills har vi klarat oss, peppar, peppar. Vi pratade med ett par en gång som hade blivit av med grejer på fredagsmarknaden och när dom anmälde detta hos Guardia Civil (här finns inte Nationella polisen) så var dom nummer 60 som anmälde den dan.

Håller med - dom flesta är skitsnygga!
:-)

Ama de casa sa...

PS: Vi anmälde en gång ett kontokortsstrul hos Guardia Civil här i stan, och då fanns det en engelsk tolk med. Konstigt att det inte fanns i Benidorm? Det finns ju rätt många icke-spanjorer i den stan också...

cat sa...

Dumma rånare!!!
Så synd att snyggingarna var fotoskygga. Hade gärna sett hur de ser ut.
Deras polisbilar är väldigt fint blå tycker jag.

Anki sa...

Välkommen hem och till alla väntande bloggvänner.
Otrevligt ned rånet... hur kunde det ske när du hade väskan på magen?
Snygga polisbilar :)
Hoppas på många bilder från resan i kommande inlägg...

Mias Mix sa...

Så härligt med lite BP-inlägg igen :) Såklart vi har saknat dig!
Att bli rånad är aldrig kul och att inte göra sig förstådd underlättar ju inte. Tur att du inte blev nedslagen i alla fall.

Susanne sa...

Jag har samma frågor som Rantamor. Jag ser fram emot dina spanska inlägg.

Della sa...

Äsch, fick du inte med snyggingarna på bild?!

Rantamor sa...

Förstår inte varför inte varför gårdagens inlägg blir kvar i din blogglista ?? fast jag gjort ett nytt????

Olga T sa...

Förstår inte att det är så svårt med engelska språket i andra länder. Himmel vad svenskar är duktiga på engelska. Benidorm är väl ändå en stor turistort?

Beppan sa...

Welcome back!! (Kan inte spanska tyvärr) Härligt att ha dig på banan igen! Och spännande att läsa om era eskapader. Kanske blir ett vintermål för oss så småningom. Men så trist läsning om rånet. Vilka typer!

Steve sa...

Välkommen hem! Man ska ju inte behöva bli rånad för att få korn på snyggingar.

Carita Liljendahl sa...

Fascinerade story om Intempo... tragikomisk nästan. Hoppas byggnaden inte står tom länge för då förfaller den fort... Mäktig är den, men tänk att sådana där dundertabbar á la hissen kan göras...

Husbilen-Ellen sa...

Bra att veta! vi far snart mot Spanien!! Fast jag hoppas vi slipper bekantskapen. Elisabeth