lördag 13 december 2014

Överdådigt på Stadshuskällaren






Vänster: Kollegan Susanns efterrätt. Mitten: Favo kollegan Evas val. Höger chefen Håkans blandning...


Ett julbord utan lutfisk är inget julbord för mig. Här har man "moderniserat" rätten med minibacon tärningar och ärtpuré, samt skippat potatisen... Självaste fisken får dock MVG

Det årliga julbordet som mitt företag bjöd på igår ägde rum på Stadshuskällaren, ja ungefär under salen där Nobelfesten äger rum varje år. Innan jag satte mig vid mitt bord gick jag runt med kameran för att föreviga rätterna i "originalskick". Ett klokt val. När jag sedan tittade på alla kort jag tagit slog det mig vilken lyx vi lever i. All detta överdådiga mat som vi dag efter dag mumsar i oss (och som jag nu visat några dagar på bloggen), medan människor i andra delar av världen knappt har daglig föda. Ja, ibland kan till och med jag bli lite eftertänksam...

Det blir värre
Som ni ser på bilderna gick det ju verkligen ingen nöd på varken mig eller mina cirka 60 kollegor som satt sig ner i den fina omgivningen. Vissa frossade mera än andra kan jag ju säga. Andra lekte matpatrull, till exempel jag, och den här gången var jag för en gångs skull inte ens ensam om det. Företaget betalade bra mycket pengar för att bjuda oss på detta julbord. Då borde företaget få valuta för pengarna tycker jag. Det fick det inte tycker jag.

Topp fem
Kollegan Malena, som ”hackar lite” i sitt bloggande just nu och jag brukar alltid utse de fem bästa rätterna. Vi är inte alltid överens. I år var det lätt (för mig). Plats 1-5 tas av den rökta siken och någonting jag aldrig ätit förut – Sikromströmming. Det var verkligen otippat, då ja annars aldrig äter strömming.

17 kommentarer:

Herr Nilssons Fru sa...

Jösses vad mycket god mat :) som tur var blev jag mätt av bilderna, jag som inget julbord får i år, ja förrän mitt egna dukas upp då :)

Ibland tänker man till ja, inte utan att vi har de bra här.

Kramiz

Monica sa...

Herre Gud nu är du väl mätt en hel vecka, väntar med all julmat till Julafton det har jag gjort i flera år nu.
Jacob däremot börjar redan nu.
Billie väger lika mycket som 2 av mina så hon klarar sej bra
Ha en skön luciakväll;-)

Olga T sa...

Oj oj! Där var det mat minsann. Det var en stor tillställning du var på då kan jag tro. Men om jag förstod dig rätt var du inte helt nöjd, eller? Brukar vara lite stökigt med sådana där stora julbord.

Anders W sa...

Ja håller med dig. Överdådet får mig att skämmas. Bortsett från det skäms inte dina bilder för sig. Inget avskrap från nobelfesten där inte. Roligt att ni blev nöjda. Men den som spar han har, det vill säga jag har inte ätit (av) företagets julbord än. Men om en vecka ...

Geddfish ♥ sa...

Där ar det överflöd, så ingen var i nöd!
Det var länge sedan som jag blev bjuden på ett julbord.
Det jag var på sist fick jag betala 300 sponsrade spänn för, men det var gott, fast.... jag hade ju gjort billigare själv, men så är det alltid. Ibland är det det sociala också, som gäller.
Rökt sik, tänka sik, en av mina favvo! Och jag lovar, jag kan rensa sik!

Marina sa...

Mycket mat blir det...! Men den där lutfisken, det är möjligt att den ser läcker ut och att den var himla god, men den ser ju inte ut som lutfisk ska se ut!

Spanaren sa...

Så mycket vackert du fotade!
Ser gott ut också och några favoriter hittade du också bland allt detta. Här blir det julmat för mig först på julafton. Så är det när man är sjukpensionär ;.)
Ha en bra dag/ kram

Ama de casa sa...

Det såg onekligen ut att finnas en hel del att välja på... Hur mycket gott som helst! Sikrom hör till dom fåtaliga grejer jag saknar från Sverige, och sikromsströmming låter till och med godare än surströmming ;-)

Rantamor sa...

Lutfisk är ju så gott, i vår familj har vi bara ett barn som gillar lutfisk, så när vi äter julbord är vi tre som tar av lutfisken, bra det då får vi ju mera.
Det var mycket gott på det bordet du fotade, så gott att jag nu är tvungen att ta en mandarin.

Tjingelingen Från Rantamor

Susjos sa...

Mm,så gott det ser ut! Något som jag också gillar är lutfisken, den gick att beställa på Trattorian där vi var igår, jag gjorde det- och fick en pyttebit med ärtor å potatis. Det skirade smöret hällde dock servitören på min kjol-som var en skinnimitation från H&M, tur för honom! Hehe...vi fick en extra julöl var för den fadäsen.

Guldkryckan sa...

Julbord är ju fina grejer...ett tag sedan man var på något..är väl ett par år sen sist tror jag om jag inte minns fel.
Skrev väl hos Lennart om mina bistra erfarenheter av brist på julbord i kommunal regi...det blev en tvåhundrakronorsmiddag...ev vätska fick man stå för själv.

Så i sann "julanda" sket jag i det på ren svenska. ;)

Men nu får du ha en superb afton...det ska jag och frugan med vårt älskade "Tivo". :

Mias Mix sa...

Inget dåligt ställe ni var på! Kan ju tyvärr inte säga att jag tycker det ser gott ut eftersom jag inte är så förtjust i julmat, inte traditionell julmat i alla fall. Äter varken , sill, lutfisk, skinka, prinskorv eller jansson... Fast desserterna ser ju ganska smarriga ut!

Eva Trillian sa...

"Fina" mat är ju inte alltid god ;) men när den är det är det svårt att slå - både ögon och smaklökar jublar!

Carita Liljendahl sa...

Jag är ingen vän av lutfisk men den där kunde jag t o m tänka mig smaka på!

Unknown sa...

Mycket ser riktigt gott ut, allra helst nu när jag ligger dålig i sängen och bara längtar efter mat.
/Kiki

Anki sa...

Ser gott ut! Många år sedan vi var ute och åt julbord... för mycket pengar... och man kan ju bara äta sig mätt, så nu blir det bara ett och det är hos äldste sonen på julafton.
Lutfisk är gott... och jag har gärna knaperstekt bacon till :)

Stare Ström sa...

Jag blir mätt bara jag tittar på dina bilder! Fixar inte det där frosseriet.