lördag 19 mars 2011

Shannara’s Saturday Mix: ”Kunskap”

Shannara verkar vara på G igen, på riktigt alltså. När man väljer ett sådant – i mina ögon – svårt tema så undrar jag vad hon förväntar sig ska komma från den här konstiga bloggen;-)
Enligt Wikipedia är kunskap det som ligger mellan sanning och trosföreställning. Det blev jag då inte så mycket klokare av.

Kunskap är makt
Min pappa påstod alltid att kunskap är makt. Det kan jag i och för sig hålla med om förutsatt att man behåller den för sig själv – kunskapen alltså. Personligen föredrar att dela med mig av den lilla vetskapen jag har, vilket alltså måste betyda att jag är ganska så maktlös;-)

Bilden jag bidrar med är tagen imorse och ska symbolisera mina språkkunskaper – eller rättare sagt mitt intresse för olika språk. Att olika ordböcker får samsas med Harry Potter som granne säger nog det mesta om mitt sätt att hantera kunskap.

Fler bidrag till temat hittar ni här.

PS. Nu ska jag återvända till balkongen, där jag har tillbringat några timmar införd i endast T-shirt och jeans. Perfekt tillfälle att förtränga kunskapen att det är endast 3,9 grader i skuggan på andra sidan av huset… DS

17 kommentarer:

Jess sa...

Du gör helt rätt i att sitta och njuta i solen idag!
Tycker du har lyckats bra med kunskap. Språk är nyckeln till kunskap!

Shannara sa...

Men duuuu... Om du inte har lust att gnugga geniknölarna varje lördag så får du helt enkelt ge mej lite temaord... =)

Igår hade jag ingen aning om vad jag skulle ta för ord. Ordet kunskap dök upp i en reklamsnutt på tv strax före tio... Haha...

Men du har ju lyckats utmärkt bra tycker jag...

Ha en go lördag tjejen å njut av solen åt mej med, jag har inte hunnit ut än idag tyvärr.

Bildgatan sa...

Ja, när jag ser dina språkkunskaper så inser jag att du garanterat har en kunskap betydligt över medel.

Det har jag misstänkt länge och om du menar med att inte "skryta" om den så är du duktig på att hålla den inne. Men det lyser igenom när du skriver och då kan du inte dölja din kompetens och den IQ jag vet att du besitter.

Att du kan blanda språkböckerna och Harry Potter visar istället på en mångfald av intressen och allmänbildning.

Jag håller med om att ibland kan det vara bra "att spela dum" för då svarar alla och framförallt när jag behöver support av något slag. Då tar de det på ett enkelt sätt och förklarar pedagogiskt.

Till saken hör att jag också brukar tala om att sådana som jag kanske inte ska hålla på med det jag gör när jag inte kan. Sedan blir jag alltid bra bemött när jag inte är någon besserwisser, men det är jag inte heller.

Apropå sambon så är det hans leder som spökar ibland och han har genomgått "alla" undersökningar som tänkas kan. Har varit i Stockholm på någon specialundersökning men inte det hjälpte heller. Har röntgats (många gånger) och snart gått igenom alla mediciner som FASS kan uppbringa inom området. Det är bra mellan varven och sedan kommer de här perioderna.

Vad härligt att sitta på balkongen i t-shirt. Jag har också varit där och lekt lite med ett specialpapper och lite kronblad från mina tulpaner. =) Allt roar en nörd.

Olga T sa...

Bokhyllan var ett bra val till detta tema. Var det verkligen skönt på balkongen?

Herta sa...

Det är spännande att ta delav andra människors bokhyllor. Jag tror det säger en hel del om oss.

4U2 sa...

Läser du japanska?
;)
Otroligt att du kan sitta så tunt klädd, nu, även om det är soligt.

Monica sa...

23 grader mot husväggen, värmer upp hela huset skönt då kan man blåsa E.ON på några kronor.
Någon verkar gilla Japanska, är inte det svårt?

Hörni sa...

Kunskap är makt, men okunskap betyder inte maktlöshet, har jag hört..;)

Mysigt att sitta i solen. Själv har jag promenerat i solen idag, det var inte så dumt det heller.

anne sa...

Jag gillar din tolkning av kunskap! Klart böcker är kunskap, oavsett om de innehåller någon sanning eller inte!

Och språk...Språk är väl något av det häftigaste som finns! Man kan göra så mycket med den.

Rantamor sa...

Men snälla BP du såg väl hur Rantafar sjönk idag...du kan väl inte njuta av din sol....????

Susanne sa...

I´m back!!!
Sov bort halva dagen, så det blev ingen sol för mig idag,

Jane sa...

Ja, kunskap är makt, det har man vetat i alla tider ... annars hade man nog låtit alla lära sig läsa förr i tiden.
Var tvungen att ställa datorn på högkant för att läsa boktitlarna :)
Förutom språkböcker ser jag några godingar ... Harry Potter och Lord of the Rings.
Ska försöka mig på Shannara´s tema nu, på tal om språk ;)

Susanne sa...

Sv: Efter gårdagens hockeyfest, så idag passar vatten bättre in ;) Imorgon hoppas jag på ytterligare en Hockeyfest en vinst imorgon innebär att DIF blir historiska och det måste ju firas med skumpa.....

Pysselfarmor sa...

Här hos dig flödar det av ordkunskap!

Japanska??!! Räcker det med att jag kan brodera på japanska?
Sashiko
;-)

Pysselfarmor sa...

http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/2011/02/19/4652831-sashiko-japanskt-broderi/

;-)

Ellis sa...

Min pappa har matat in samma info sen jag föddes!

"Ellis kunskap är makt!" Jag tror nog att det är därför jag slutade att ta till mig saker - blev less på meningen haha.

sv: Åh mina akrobat konster var nog världens fröjd för ögat - iallafall för en åskådare. Att ha klack i sådant väder är de värsta som finns. Kul hade dem dock! Mina åskådare..

4U2 sa...

Jag som skojade så ... har du läst japanska! Jag älskar språk, alltid gjort. Läste ett på Universitet tills jag fick nog, tentorna var för lätta trots att jag inte hunnit plugga ordentligt (pga sjukdom) och förstod inte vad jag då gjorde där ... slutade och läste till ett yrke i stället.
Ha en fin söndag!