söndag 15 december 2019

Skyltsöndag #240

Oj, så många bilder jag tog på skyltar den här veckan. För en gångs skull hade jag riktigt svårt att välja vilka jag skulle publicera i dagens Skyltsöndag.

Ingen julskyltning
Förra Skyltsöndagen lyckades jag ju med en röd tråd. Tänker inte skämma bort er, så idag får ni ingen röd tråd här;-) Lyckades dock med att fota enbart skyltar utan anknytning till jul. Bara det var en bedrift i sig;-) Enjoy!


Nu skulle jag inte nödvändigtvis vilja köra omkring i en Barbiebil, men ägaren lyckades perfekt med denna ”synvilla”.



Gjorde en ”raid” hos Søstrene Grene i veckan. Denna danska detaljhandelskedja har fattat galoppen om man säger så. Originell, annorlunda, inspirerande och dessutom extremt prisvärd. Ja, och humor har systrarna också. De fanns två kassor: en för de snälla (23), där man kunde betala kontant eller med kort, och så en för de kloka (83) där bara kortbetalning gällde.


Veckans höjdare 1: iPhone, iPad, iPod och iWatch har man ju hört talas om. Men nu finns det uppenbarligen även iKaffe.


Veckans höjdare 2: Ytterligare en av dessa multinationella cafékedjor har öppnat i Täby Centrum. Jag bojkottar alla, föredrar att gynna små och mysiga fikaställen. Och det ångrar jag då inte. Wayne´s Coffee's ekologiska kaffe ser ut att ha odlats på en elefantfarm;-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

20 kommentarer:

Christian sa...

Bilplåtar kan man verkligen hitta roliga, ofta är det tyvärr när man själv är ute å kör, det blir inga foton då.....
Di dänske ...... kul :)
Du hittar då alltid nåt märkligt "Ikaffe", suveränt....men jag vill nog inte smaka... :(
SJÄLVKLART är det små pittoreska fik som gäller, helst ALLTID, men tyvärr är det dåligt med sånna på tågstationer typ Göteborg å Stockholms central :(

Ha en härlig vecka :)

Mösstanten sa...

Ha, ha! Ikaffe, hoppas att det finns Ite också till oss tedrickare.
http://mosstanten.se/2019/12/15/skyltsondag-17-kyl-och-frys/

Geddfish ♥ sa...

Roliga bilskyltar, den med Barbie, haha!
Systrarna Grene är en jättemysig affär, billig och med kvalitet, lite kul.
Jag använder faktiskt iKaffe i stället för mjölk, då den havredrycken är hållbar. Jag dricker inte mjölk och till gröten går denna utmärkt. Den är fin att skumma med också.

Trevlig tredje advent!

Mia Halvarsson sa...

Men så gulliga skyltar till kassorna!!! Fanns det ingen för elaka?? Men dom är nog inte välkomna där, skulle jag tro :) IKaffe....eehhhhhh ok, no comments! Och skam till sägandes, så har jag aldrig varit på Waynes!! Vi går till grannarna istället :D ha en fin afton nu....

Åke Blomqvist sa...

Kul skylt på den världskända dockan där. Jag tror utrymmet på vad man vill välja är nog begränsat nu. För de snälla vid kassa 23 riktigt kul. Klock vid kassa 83 inte heller så tokig. Bra där BP :)

"LillaSyster" sa...

Det var roliga skyltar! Mycket snyggt jobbat. Mmm bäst är de små mysiga fike

Mösstanten sa...

Nä nu har jag förstått vad ikaffe är. Jag trodde att det var en särskild sorts kaffe. Nej då vill jag inte ha Ite. Jag håller mig till inget i eller grädde beroende på resort.

Geddfish ♥ sa...

Stort tack för det du skrev om min första bild! Jag älskar att "komponera" så bilden var medveten.
Det såg kanske ut som om jag börjat äta, men nix. Det var omeletten du såg längst fram.
Glögg. Det har kommit en ny sorts glögg, som jag inte provat än, men Sarah har och den är mindre söt än Alpen och mer styrka i https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/tegner-son-9118901

Ditte sa...

Vilken härlig blandning och så fri från det juliga. Och det kan ju i sig vara den "röda tråden". Nej, en BARB1E bil skulle jag inte heller vilja ha. Men kanske får en offra sig ibland. Men tveksamt här.
Systrarna Grene träffade jag på i Köpenhemn för många, många år sedan, så de bör ha blivit till åren. Men jag tittar gärna in till dem på Liljeholmen. Roliga saker till bra priser. Humor här i butiken. Och dina skyltar visar verkligen på det. Vad gäller I kaffe kan jag avstå. Vad gäller dssa stora kaffekedjor avstår jag också väldigt gärna. Helt charmlösa. Håller helt med dig om att Wayne´s kaffe här ser ut att ha odlats på en elefantfarm. Och ekologiskt kaffe tror jag inte alls på. Hur skulle det gå med skadedjuren. Och vem kollar upp att det är så. Gäller många ekologiska produkter som en själv inte odlar. Och sedan glöms det ofta att de ju faktiskt ta ta sig hit.

Freedomtravel sa...

Regskylten var ju hur bra som helst! :)

Uffe sa...

Undrar förstås, var kassan för de icke snälla och icke kloka finns hos systrarna Greene. ;)
Toppenfina skyltar, underfundiga och roliga.
Trevlig fortsättning på dagarna efter tredje advent också!

Ö. Pettas-Karin

Susjos sa...

Haha! Vilka underbara skyltar du hittat! Barbiebilen var ju verkligen en synvilla.
Butiken med det kloka och snälla skyltarna var uppseendeväckande, kul idé!
I-kaffe låter spännande.
Å du ser då lustiga saker som elefanter i kaffet, och det upptäckte även jag!
Kram och ha en trevlig kväll!

nalta norrland sa...

Idag har vi betalt med kontanter - på vår lokala pizzeria
och med kort - på ICA :)
Vet inte om vi var snälla eller kloka ;-)

Kul å bra skyltning.

Paula sa...

Waynes har även irrat sig till vår lilla stad där vi redan i centrum har tre privata mysiga kafeer. Aldrig att jag sätter min fot där! Söstrene har jag aldrig hört talas om, hade ett förfärligt sjå att försöka tyda texten under ökönömi marked????? Gillar deras siluetter skarpt, inget iögonfallande, inga färger bara plain and simple! Om Oatly erbjuder kaffe så är det gjort på havre, blääää
Skojiga skyltar har du hittat även denna vecka!

KajsaLisa sa...

Ikaffe var något nytt, skall säkert drickas ur fyrkantiga vita kroppar. Barbette står det ju :)
Häller med dig, gillar också små klassiska fik, min favorit ligger vid MariaTorget.
Länkar upp nu.

Barwitzki sa...

hihihiee ... morsom. Takk deg.
Jeg elsker Kaffee - liten hyggelig Cafe, og hjemme sliper jeg med
håndmøllen - som bestemor :-))
God 3. adventskveld. Hilsener til deg.

Emma, Sol som sol? sa...

Jättebra skyltar! Barbie-skylten hade jag nog velat ha som liten. Nu? Inte direkt.

Jädrans vad många kassor de måste ha som inte används där hos de gröna systrarna.

Och jag som tänker Ikaffe och Oatley. Är det havrekaffe? För Mac-användare främst då? Dessutom så är den fri från leenden om jag ska tolka det uppe till vä... vaffan ... höger. Eller fri från Amazon? Fattar inte.

Wayne's var ju lite kul - elefanten i muggen till trots, den brukar ju annars stå mitt i rummet. Jag har fikat på Wayne's två-tre gånger i Stockholm och deras kaffe - cappuccino, troligen - har riktigt god, om jag minns rätt.

Ama de casa sa...

Regskylten var både frän och kreativ :-)

Jag är nog oerhört snäll, för jag föredrar kontanter. Fast Anders har blivit mer och mer klok på senare år ;-)

Den multinationella kedja jag gynnar mest är McDonalds, och det brukar vara för att dom alltid har gratis wiffi där. Nödvändigt ibland då man behöver leta ett boende för natten, eller då det boende man hittade till natten inne hade ett helt kasst wiffi :-D En kaffen och cookie kan slinka ned då, om vi inte sitter utanför i bilen och tjuvsurfar vill säga :-D

Barwitzki sa...

Takk for besøk... gleder meg. Ha riktig god nye uke.
Jeg er fra Øst-Tyskland - fra Dresden og vi reiser oft
til Norge og så jeg lære norsk. I år i september jeg var
første gang til engelsk språk landet - i Irland / Ireland -
og nå jeg lære engelsk også... Hilsene til deg.

Anita Malta sa...

Ikaffe tar priset i din härliga blandning av skyltar liksom Barbiebilen. Du har ögonen med dig :)

Vet inte om man är så mycket klokare om man betalar med kort. Minns en kvinna i Spanien som sa att hon alltid hade med sig kontanter och sällan betalde med kort eftersom det då var lättare att hålla koll på sin ekonomi. Kan nog hålla med, att se direkt vad man har i plånboken gör att man kanske tänker till. Fast snart går det ju inte att betala med pengar, iallafall därhemma i Sverige har jag varit med om det. Fast inte på Malta, ännu.