torsdag 18 oktober 2018

Tråktorsdag (på Elmässan)


Kablar är tråkiga, men om dom är orange så;-)


Kabelrör är ju också ganska tråkiga, men dessa evopipes i glada färger gillar jag.


Bra att nästan alla väskor som delades ut var gjorda av återvunnet material eller i tyg. Men det måste väl ändå vara ganska tråkigt att gå runt som reklampelare för mätinstrument.


Nej, den här bautastora flaskan - jag menar avklädda LED-lampan - är inte ett dugg tråkig. Tycker den är hur cool som helst. "Termosarna" bredvid är kanske aningen tråkigare;-)

Kan tänka mig att många av er tycker att det måste vara hur tråkigt som helst att gå på en elmässa som inte fokuserar på coola lampor utan på rör, specialverktyg och klämmor - bland annat. Allt som har med el att göra är fascinerande tycker jag, även om jag inte ens vet vad hälften av grejorna jag tittar på är för nåt. Bara de är färgglada så;-)

Några observationer
Elmässan hölls som vanligt på Kistamässan. Många utställare med fina montrar. Besökare var det heller inte ont om, allt från gymnasieelever till yrkesfolk i ”blåställ”. Sådan publik gillar maken och jag. Man smälter liksom in lite bättre;-) Rent allmänt kan jag säga att elbranschen verkar göra som den alltid gjort:
- Giveaways: pennor och isskrapor = tråkigt
- Godis i skålar istället för frukt = tråkigt
- Vanliga, hederliga pappersbroschyrer = mycket bra

En nyhet
De flesta utställare delade ut kassar/bags till besökarna. Nytt för i år var att endast två utställare fortfarande höll fast vid vanliga plastkassar, medan merparten valde att ge bort bags av återvunnet material eller tygkassar. Eloge!

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

PS. Ursäkta bildkvalitén, men ljusförhållandena på mässor är aldrig några höjdare, inte ens på Elmässan. DS.

13 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Undrar om lillebror var där, han jobbar ju i branschen. En av brorsönerna med ...

Förstår att du gillade kabelvindan där på första bilden.

Geddfish ♥ sa...

Förstår att du gillade det mesta där, mycket i glada färger!
Jag är emot att söka det tråkiga, men du har ju omvandlat det till roligt!
Min torsdag har varit hur bra som helst och har just avslutat en god måltid med fläsklägg, potatis, morötter och lök i lergryta, mums mums!

KajsaLisa sa...

Lika färgglatt som vanligt, dina bilder är inte tråkiga alls. Men visst, pennor och godis är fantasilöst och tråkigt. Tack för länken.

Ditte sa...

Kul med en elmässa. Och tack för en rapport härifrån. Ja, kul även om det är "tråktorsdag". Färgglada rör och kablar piggar upp. Håller med om att termosarna är trista. DE jag såg häromdagen på en annan mässa var mycket piggare i sitt färgval. Den avklädda ledlampan gillar jag också. För egen del har jag haft ett roligt jobb idag och i kväll var jag på ett spanskt reseevent. Inte ett dugg tråkigt. Troligen inte din dag heller. Och tänk hederliga pappersbroschyrer.
Men att ha plastkassar är trist.

nalta norrland sa...

Färgad Elmässa ;-) gillar att saker återvinns.

nalta norrland sa...

svar Yes Jo jag hade inte tänkt "skvallra" på Bullen då detta felbeteende kommer utav hans hälsotillstånd, men samtidigt kände jag att det var ärlighet som gällde ifall Ni skulle förstå varför jag/vi funderar och har ångest över beslutet.

Nu händer det inte ofta, det är väl nån månad sen han sist var på dåligt humör å inte ville låta Elin passera, men som sagt... vi vet ju aldrig.

Susjos sa...

Inte ett dugg tråkiga foton från din torsdag, vilka härliga färger på allt!!! Coolt med återvunnet material att göra tygkassar av!
Såklart gillade du de oranga kablarna , hihi!!

PS, Visst borde Tobbe bli filmregissör! Hoppas han läste din fina kommentar om hans film, annars får jag se till att han läser den! DS

Steve sa...

El har vi alla nåt förhållande till så det är väl ett utmärkt val att besöka elmässan för att hålla sig á jour med vad nytt branschen har att bjuda. Färggrann var den oxå.

Ama de casa sa...

Haha! Man kan ju tycka att ljuset borde vara superbra just på en elmässa, men tydligen inte... :-)

Du lyckades hitta några få tråkigheter där bland alla färgglada grejer och ting med spänning, duktigt jobbat! :-D

Carita Liljendahl sa...

Det där var ju inte tråkigt alls! Pigga färger :-)

Christian Lehmann Gisler sa...

Roliga bilder.....kör inte du "flest pennor vinner" när du går på mässa?

Husbilen-Ellen sa...

Någon elmässa har jag aldrig varit på och lär väl inte komma på, så jag lapar i mig av dina bilder!

byblixtra sa...

Jag gillar också den stora avklädda LED-lampan. :-)