fredag 20 oktober 2017

Konst eller konstigt vid Edsviken


Läcker utsikt över Edsviken.


Kolla! I stället för att åka hela vägen till Påskön, kan ni besöka Rapa Nui och några replikor vid Edviks Konsthall. Lite märkligt och garanterat konstigt tyckte jag.


Att jag älskar rost vet ni ju! Men den här skulpturen hade jag mycket svårt för. Alltså jag gillade den, men såg inte vad den föreställde, trots att maken påpekade att det var ett kvinnoansikte. Nej, det gick inte! Men när jag tog upp bilden på datorn klickade det direkt - det är ju Marilyn Monroe;-)

Då det var strålande väder i stor-Stockholm igår beslutade maken och jag efter avslutat mässbesök att ta en fika på något café, helst utomhus. Valet föll på Café Alkemisten vid Edviks konsthall i Sollentuna. Konsthallen ligger - ganska så logiskt faktiskt - vid Edsviken.

Konstig konst
Trots att min blogg heter ”Konst eller konstigt” kan jag inte påstå att jag visat mycket konst här den senaste tiden. Okej, massvis med konstiga grejer har det ju blivit, men just konsten har det varit tunt med. Alltså passar jag härmed på att göra rätt för min blogg och lägger upp två bilder som kanske visar konstig konst. Eller vad tycker ni;-)

16 kommentarer:

Ditte sa...

Läcker konst tycker jag. Och det där lite/mycket rostiga föremål/konstverk fastnar jag också ofta för.
Marlyns ansikte såg jag efter att ha titta lite just på skärmen. Och tack för tipset om att se figurerna här i stället för att resa till Påskön.

Edsvikens konsthall besökte jag tämligen ofta förr, under de år vi bodde i Väsby. Och apropå konsthallar kan jag även rekommendera Väsby konsthall som många gånger har spännande utställningar.

Vad gäller bloggnamnet så så tycker jag du ofta kommer med konst. Att konst sedan kan tolkas på olika sätt sätt är ju att vidga vyerna. Inte konstigt alls.

Läckra bilder som piggar upp. Och vädret har ju varit strålande.

Geddfish ♥ sa...

Fastnar direkt för Marilyn Monre, det såg jag direkt ;) härligt!

En härlig utsiktsbild och roliga gubbar från Påskön, vad mer kan Konst eller Konstigt bjuda på? Heeelt rätt. Jag gillar dina kônstiga bilder, alltid. Du är outstanding.
Det är skönt att vara nöjd med sin dag, alltför många som klagar ;)

Husbilen-Ellen sa...

Så vackert det var vid Edsviken! Den blå färgen gillar jag liksom det rostiga ansiktet! Den typen av konstverk gillar jag stort!! Påminner om tuschteckningar från 60-talet! Ha en bra helg!

nalta norrland sa...

Marilyn Monroe jo jag såg efter ha tittat en stund :)

svar Pizzasnurror, jo men det är ju plättlätt ;-)
Jag tog en helt vanlig pizzadeg, smetade på diverse pålägg å rullade sedan ihop den som typ när man gör kanelbullar ;-) skar i lagom bitar å gräddade - ja när ugnen väl var påslagen ;-)
Det blev helt okey.

Susjos sa...

Coolt med kvinnoansiktet, som visst kan vara Marilyn M! Roligt att du var i mina gamla hemtrakter, tyvärr har jag själv inte varit där själv!
Ett klockrent inslag i din blogg, absolut!

KajsaLisa sa...

Fin vy i första bilden, åkt långfärdsskridskor där för en massa år sen med scouterna. Rostskulpturen var cool :)

Monica sa...

Läckert:-)
Det jag menade är att man debiterar henne för
mat och boende på över 10000 i månaden när hon
får ut 9000, sedan ska el och avgift för lägenheten
läggas till så det blir en minuspost på flera tusen
i månaden.
Det hon sparat till begravning mm har gått till utgifter
för dubbelt boende, när hon väl sålt blir det julafton
för dom för då ryker alla bidrag och månadskostnaden blir
nog den dubbla och efter några år står hon på minus igen :-( :-(
Så funkar Sverige
Välj alla rutor med fordon stod det idag men inte en bil
fanns på bilden HAHA
Ha det bra

Anki sa...

En riktigt härlig utflykt i strålande väder! Fina konstverk ... och visst är det Marilyn Monroe!

Ama de casa sa...

Ja, vem ids väl åka ända till Påskön för att titta på några stengubbar? ;-)

Gillar både stolarna (gubbarna, alltså) och Marilyn, men allra vackrast är nog bilden över Edsviken - härlig höstdag i härliga färger :-)

Steve sa...

Marilyn Monroe? Ja, eller nån annan.
Vackert är det där ute vid Edsviken i a f.

Olga T sa...

Vad roligt att du visar konst. Tog lite tid för mig att se ansiktet..men jag gjorde det. Coolt!
Annars fastnade jag mest för det underbara första fotot här! Vilken höstvy!
Ja, mest konstigt på sista tiden, men det gillas det också ;)

SV: Lätt som en plätt! Där har vi det!

Carita Liljendahl sa...

En sådan otroligt vacker naturbild, och vi älskar ju klarblå himmel, samt fin konst förstås!

Anita Malta sa...

En helt underbar bild över Edsviken och vädret ser ju strålande ut. Tycker konstverken i sten eller vad än de är skapade av är riktigt läckra, må vara konstiga men konst i min smak.

Sen blir det riktigt konstigt!! Marilyn Monroe!! Hur sjutton kan du få ihop det till att likna den vackra ikonen. Men jag vet, din fantasi har ju inga gränser ;-) Tittar och tittar men ser inte något ansikte alls. Trodde min fantasi var mer utvecklad men här får jag inte ihop det.

Här lyckades du verkligen leva upp till Konst eller Konstigt på ett ypperligt sätt. Himla bra slogan förresten, som du uppfann vem vet när. Konst eller Konstigt är och förblir förknippat med BP, finaste bloggvännen Beate!!

Snart kommer jag in i mina "vanliga" rutiner så jag hinner kommententera mera. Sen vi kom tillbaka från Malaysia har det varit fullt upp och plötsligt har vi hur många kunder som helst. Plus att vi på tisdag flyger till Stockholm för att hämta Fanny i Tibro och allt att tänka på med intyg och gud vet allt. Tack för att du hela tiden tar dig tid att skriva hos mig och alltid så positivt och rakt. Mycket uppskattat!! Kram från Malta :-D

Marita sa...

Jag gillar Tomas Lackes skulpturer och målningar.
Han hade några målningar med på Affordable Art Fair Stockholm.
Kolla in på hans hemsida http://www.inhead.se

Eva Trillian sa...

Vilken utsikt! Vacker!
Den rostiga skulpturen var jag tvugna att låta ögonen vänja sig vid innan hjärnan kopplade. Snygg. Rost är ju aldrig fel i skulptursammanhang - tycker jag!

Anders W sa...

Kul med kul konst!!! Stolarna mycket bättre än mina av almstubbar.