måndag 7 mars 2016

Vocación España – del 5: Helgbilden



Ja, helg har det ju varit här i Spanien också – en underbar sådan kan jag säga. Å tack vare internet/wifi som installerades och ”lagades” i lägenheten i veckan kan jag faktiskt blogga som vanligt. Än en gång – tack Manolo, Carmen och Eduardo från Cloudwifi :-)

Vädret har varit helt underbart hittills – mellan 18 och 24 grader mitt på dagen. Ungefär som under en svensk sommar, om man har tur alltså. Kvällarna och nätterna däremot är svinkalla – med spanska mått mätt alltså – 8 till 12 grader. Visst låter temperaturerna som rena drömmen med tanke på att det snöar i Sverige just nu. Men i Benidorm har man faktiskt inga värmeelement i lägenheterna/husen. Inga treglasfönster heller för den delen. Som tur är så finns det elektriska värmeelement i lägenheten, så vi slipper frysa. Å konstigt nog drar det inte ett dugg från englasfönstren heller.

I (motiv-)valet och kvalet
Här finns det hur många motiv som helst att visa upp. Vet faktiskt inte riktigt vilka bilder jag ska välja till Marits Helgbild, då jag tagit MASSOR. Så jag blandar lite. Hoppas ni gillar mitt urval!


Kan ju inte bara visa skyskrapare hela tiden. Här finns faktiskt vanliga villor också. Många är "inbyggda" i bergen med egen swimmingpool och ibland tennisbana.


Även på villorna finns klotter.


Att sitta på favo baren och betrakta alla söndagsflanörer är en höjdare. Kolla bara den här bilden...


... och den här. Spanjorer har för vana att alltid kolla bilderna de tagit, vilket tar ett tag. Å gissa vilket motiv de valde att föreviga...


... självklart Intempo.

Fler helgbilder hittar ni hos Marit.

PS. Jag borde inte ha lovprisat vädret för idag var det regn och 13 grader, men här ordnar det alltid upp sig efter max. en dag:-) DS.

31 kommentarer:

Comsi comsa sa...


Förstår att det kan bli kyligt om kvällarna, det måste element till för att inte frysa.
Fina bilder men trappan gillar jag bäst, det är någon speciellt med mig och trappor. :D))

Kram och ha det bäst ❤

Emma, Sol som sol? sa...

Max en dag??!?!?! Du har inte varit här de senaste två månaderna, märker jag...

Maria sa...

Vilket fräckt hus!!
Drömmer mig bort lite med hjälp av dina bilder för ikväll är det jättesynd om mig så jag är värd att åka utomlands!!

Per-Anders sa...

Det där huset på sista bilden, det ser väldigt spektakulärt ut. Är det bostäder eller hotell eller kontor?

Susanne ❤️ sa...

Vilka underbara bilder !! Förstår att det är svårt med alla dessa vackra foton du tar
Här hemma slaskar det och är grått snön smälte lika fort som den kom
Det ser ut som ett M med krona eller toppen av en ring måste läsa mer om den byggnaden;)
Gillar annorlunda arkitektur
Hur varmt är det i havet ???
Jag är så Glad att du har wi-fi och kan blogga
Du är ett härligt energiknippe som får mig på bra humör!!
Tack för det härliga BP
Kram

Helena sa...

Härliga bilder. Och så underbart att nätet fixades. Jag måste säga att det ser verkligen skönt och varmt ut där du är. Här hos mig snöar det bara. ;-)

Geddfish ♥ sa...

Jag går gärna i trappor, spännande och bra motion. Går gärna i bergen också.
Särskilt när det är lagom varmt och gott.
Fina vardagsmotiv en helg.
Asså, det slår mig, så olika vi har fotograferat under årens lopp. Med lådkameran, då fotade vi från magen, analog kamera från ögat, de här nyare mobilkamerorna, ja då står man med armarna högt upp i luften och måttar. Stilen, alltså! "Kolla hur det blev" tar fruktansvärt med tid - och batteri.

Härligt att höra/se från dig, och kul få kommentarer, ha en fortsatt fin kväll, nu tänker jag blunda.

Beppan sa...

Så det var där du hamnade. Har läst ikapp nu och sett en massa
spännande skyltar och vyer.
Vad är den där glasstruten för nå´t? Vacker - nja - men speciell!

Ulla Maria sa...

Undrade först om de fotograferade något spännande eller tog selfies och höll mobilen högt för att få med havet. Tack för att du stillade min nyfikenhet. En regndag kan väl gå an, känns det lite deppigt kan du ju alltid använda internet och kolla prognosen för Sverige. :-)

Steve sa...

Det gäller att ta väl vara på "mitt på dagen". De fotande söndagsflanörerna var riktigt underhållande.

KajsaLisa sa...

Regn och 13 grader en dag kan man inte klaga på. Du verkar förälskat dig i det tvåbenta, men visst är det häftigt.

Eva Trillian sa...

Allt det där fantastiskt blå havet - och så fotar ni byggnader ;) jaja - man kanske skulle tröttna på bilder med blått hav ... men jag har svårt att tro det!

Anki sa...

Förstår att du trivs! Undrade lite över vad människorna fotade - tänkte att det kanske var fåglar :)

Susanne sa...

Härligt att se att det finns hopp om plusgrader, även fast det inte är hemma på min gata. Igår när jag kom hem så var all snö borta och idag är det sol dock ej +20 ;)

Days by Johanna sa...

Låter härligt med värme på dag, värre med natten tur ni har element så ni slipper frysa : Härliga bilder. Förstår de och du ville fotografera den byggnaden, läcker.

du behöver inte känna du försvarar erik, jag håller med dig i varje ord du skriver, jag är glad han var ärlig och talade om det även om tillfället kanske var fel, men det kvittar, han tog modet och vågade efter tänkt ett tag på detta.

cat sa...

Är inte det minsta avundsjuk på ert härliga väder, inte alls.....
Ha ha vilka lustiga bilder på mobilfotograferna. Ibland är det kul att fota fotografer.
Inget dåligt höghus de förevigade.

Ama de casa sa...

Visst är det härliga vinterdagar på Costa Blanca. Och när dom blir lite mindre härliga så går det över fort :-)

Den är verkligen läcker på sitt eget lilla vis, den där stora diamantbyggnaden :-)

Monica sa...

Så onödigt med detta klotter;-(
HAHA ja du människan har jag slutat
förvånas över;-)
Ha en bra dag i paradiset

Marina sa...

Härliga bilder!

LissenTo sa...

Blandade bilder gillas, så får man se vad som händer i ditt semesterliv.

Stare Ström sa...

Underhållande att titta på hur folk beter sig!

Annette sa...

Jag håller med dig, det är så roligt att betrakta andra människor in action! Stilarna när man fotar är onekligen olika :) Det låter härligt med 13 grader. Här hemma är det ungefär hälften med någon minusgrad på natten. Men man ser ljuset, enligt väderinstituten skall det ljumna vädret hålla i sig i ett par veckor nu, så våren är i antågande :) Den där byggnaden på två ben och en tratt på toppen var ju cool! Jag räknade våningarna och kan fram till att det inte vore något för mig att åka upp i... Hur går det med bokläsandet förresten? Blir det mer läst när det regnar?

anemonen sa...

Wow jag är inte alls avis på dig (ljug ljug stor lögn) - vilket väder. Det kallar jag väder......njut för mig med är du snäll. Bilderna är kanonfint och jag ser fram emot fler. Kul att få höra från dig trots att du är på semester. Fortsätt njuta.

Ditte sa...

Testar för min kommentar försvann.

Ditte sa...

Nytt försök!
Tack för dina fina helgbilder!
Och ett besök i Benidorm blir det i april. Hellt klart,
Vad gäeller de lite kyligare nätterna så är det skönt att ni har värne.
Vi har oljeelement i badrunnet och "inverter" som ger oss varmluft när det behös och kall luft då dte behövs. Två funktioner i en. Perfekt. Englasfönster har vi också i sommarstugan men där drar det inte heller kallt. Dock gör stebnholven sittt till. Men ack så skönt när det är varmt.
Ha det fortsatt bra och jag ser feam emot fler rapporter.

Susjos sa...

Tackar också för härliga bilder! Havet ser fantastiskt ut, men känner jag dej rätt är det inte badvarmt nog nu för dig -eller för någon just nu!!! Skönt att ni har element i lägenheten,förstår att det behövs. Fortsätt njut av det soliga Spanien, och hoppas på värme ;-)

Unknown sa...

Vilken tur jag kollade in hos Marit och såg att du på G igen.
Där, på gångvägen hade jag me stått och fotat.
Snygg blandning av värmande kort
/Kiki

Meta sa...

Hahaha är det ni två galna Svenskarna de fotar .
Kram Meta

FREEDOMtravel sa...

Gillar bilden med de fotograferande herrarna (och damen). Bra fångat!

Carita Liljendahl sa...

Man blir nyfiken på den här platsen tack vare dig, bästa reseguiden!
Gillade havet, rörelsen i det.
Och faktiskt klottret också :-)

Mias Mix sa...

Gillar bilderna! Härligt att du visar upp så mycket från er plats. Den där "glass-struten" har jag sett förr men den är himla läcker. Kul med folk som tänker och bygger utanför ramarna :)
Och nu är Sverige klara för OS!!! Hurra!!!
Låter kallt på nätterna. Men huvudsaken är ju att ni har fina varma dagar. Hoppas det har regnat färdigt på många veckor nu.