tisdag 19 augusti 2014

Vid Östra händer det

Att jag har himla roligt på mitt jobb vet ni ju redan. Men den här tiden på året är det faktiskt till och med skoj att ta sig till och från arbetet. Jag hamnar nämligen för det mesta på Östra Station som ju ligger granne med KTH.

Nollning




Just nu pågår det nollning på KTH och de blivande civilingenjörerna bjuder alla som står i kön i väntan på 73:ans busselände på rolig underhållning redan klockan 08:00 på morgonen. Det tackar jag för! Åtta timmar senare är samma gäng fortfarande på plats och hoppar och studsar till egenkomponerad musik (tror jag) som strömmar ur en medhavd bergsprängare. Skulle inte ha det minsta emot om denna ”karneval” skulle vara en året runt grej.

Stop violence against women


Samtidigt som studenterna underhöll oss pendlare såg jag en stor folksamling mitt på Valhallavägen. Nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att kolla närmare. Frågade en kille mitt i ”klungan” (jag kunde ha tagit kontakt med en av fyra poliser som bevakade folksamlingen, men det är ju ingen sport) vad de gjorde. Fick veta att de hade gått i demonstrationståg genom Stockholm under eftermiddagen och protesterat mot våld mot kvinnor samt IS grymma frammarsch i Iraq. Deltagarna i demonstrationen bestod av tre kvinnor (lyckades fånga två av dom på bild) och resten män i alla åldrar, de flesta hade en cigg i mungipan.

Japp, det händer alltid nå't vid Östra:-)

15 kommentarer:

LissenTo sa...

Härligt med folkliv och överraskningar.

Bra med demonstration mot våld !!!!
Studentglädje gillas också

Geddfish ♥ sa...

Talande bilder alltihopa.
Den sista fångade du känslorna väldigt bra i.

Marina sa...

Alltid kul när det händer något!

Unknown sa...

Verkar som en demonstration för en bra sak. Intressant dock att det var mestadels män?
Östra station verkar platsen där allt händer, kanske ska man ta sig ett studiebesök.
/Kiki

Rantamor sa...

Hej hej nu har Rantamor kommit hem igen efter en resa i dur och moll..
lite som av varje. Ser att du flitigt bloggar och observerar vad som händer i huvudstaden.
Och nollningar har jag bara hört talas om aldrig upplevt live, här skulle vi nog kanske inte våga fotografera om något dylikt uppenbarade sig eftersom vi nog inte var riktigt säker på vad dom höll på med...

Fredsdemonstrationer och mot våld av alla dess slag kunde jag nog ställa upp på. Vill ju ha det lugnt och skönt till alla...men så blir det ju aldrig.
Det pyr lite överallt i världen tyvärr.

Kan förstå att er semester börjar att närma sig när sommaren somnar av här i Sverige.

Som sig bör ser Rantafar på fotboll just nu och jag sitter vid datorn...ordningen är återställd.
Och Leffe vilar ut på parkeringen och samlar sig för nästa resa...till fjällen och svampplocket och höstfisket.
Men först ska vi pusta ut och samla ihop oss ordentligt.

Tjingelingen från Rantamor.

Freja sa...

Jag spanar efter min systerson som brukar vara inblandad att arrangera sådana KTH-upptåg. Fast han är snart klar med sina studier så han kanske inte har tid längre...

Monica sa...

Helt underbart och överraskande att så många män var med, riktigt positivt:-)

Han är i min smak för mörk både i huvud och kropp men han hinner ljusna vilket jag hoppas;-)
Ha en bra dag

cat sa...

Så spännande har jag aldrig på väg till jobbet. Den största spänningen på vägen dit är huruvida jag ska slippa hamna bakom en traktor eller inte.
Kul på jobbet har jag ibland med mina kollegor, men jag tror att du har det roligare :-)

Stare Ström sa...

Förstår att det inte är lika folktomt på gatorna längre! Kan sommar och semester vara slut, månntro?

KajsaLisa sa...

Måste erkänna att min väg till jobbet är bra mycket tråkigare.

Skickar med det här meddelandet ifall några undrar vart jag tagit vägen.
Så här ligger det till, när jag kom hem från London förberedde jag ett inlägg till Marits helgbild.
Plötsligt dök det upp en stor röd blaffa på skärmen och jag felrapporterade. Då stängde Wordpress ned mig och anklagade mig för att sprida spam.
Allt jag skrivit under flera år var bara borta, efter några riktigt arga mail fick jag dom tillslut att tillfälligt öppna upp bloggen igen.
För 129 dollar flyttade dom hela rasket åt mig till en egen domän. Jag har inte länkat upp från min gamla blogg eftersom det här var en tillfällig lösning och den kommer att försvinna, men nu verkar dom glömt att dom skulle släcka ned den igen i Måndags ,så ligger den kvar i helgen lägger jag in en länk.
Anledningen till att jag legat lågt på nätet är att förra veckan gick all tid åt att rädda min gamla blogg sen den här veckan har jag varit utslagen i en halsinfektion. Sen ville jag inte gå ut med något innan jag visste att det skulle fungera.
Min nya blogg ligger på addressen kajsalisa.com ser exakt likadan ut, innehåller exakt samma material, sen blir det precis samma svammel och konstiga bilder som tidigare. Startar upp och börjar skriva där i helgen med fototriss och helgbild så folk hittar in där.

Marit Johansson sa...

Det var då värst så livat det kan vara i huvudstaden :) här tycker man det händer mycket om möter fler än 5 pers när man är ute och går... typ.
Ang. min humla.. hade bestämt för mig att humlor surrar men det kan lika gärna vara nån annan insekt jag tänker på.. den får i alla fall representera allmänna sommarljud!

Eva Trillian sa...

Ok. Nu ska vi tänka ordentligt här. Det ÄR ju inte alla ingenjörer som får jobb direkt? Och varför skulle de inte kunna få det- som underhållare på busshållplatserna? I alla fall till något annat dyker upp? Tänk så mycket trevligare det kunde bli för alla som pendlar! :D VInn/vinn liksom!

Guldkryckan sa...

Jo, de har väl en sådan där grej på Chalmers här i stan med, fast det tror jag har varit redan, eh...har dålig koll på det där men kul tycks de ju ha :)

Demonstrationer har jag inte varit med i på många många år, har liksom varken ork eller engagemang som räcker för att orka masa mig ner till stan.
Man kanske borde hänga på nåt sådant igen, men som sagt, med finare ord än följande: Jag skiter i det ;)

Nu tillönskar jag dig en trevlig kväll...ha de gött :)

Freedomtravel sa...

Inte blir det långtråkigt i alla fall! Hos oss på KI campus var det fullt av poliser igår, och idag var det fullt av militärer. Ingen aning om varför... men vi undrar vad som ska hända imorgon???

Ama de casa sa...

Trevligt att det händer nåt - trist att stå och bara vänta annars...
:-)