onsdag 13 februari 2013

En lista på "B"


Monica kommer att bli med Gösta den 3 mars. Hunden på bilden visar Gösta - tror jag iaf - om sisådär 10 år;-)


Norra Station. Ni kan se klocktornet och den gamla, fina stationen som snart ska jämnas till marken. Ni ser väl färgklicken - den röda containern!?


Busshållplats vid Norrtull i kväll. Damens päls skulle kunna härstamma från några grävlingar.

Då min fantasi börjar sina i det gråa vädret så lägger jag helt enkelt upp en lista som jag har knyckt av minst fyra bloggare därute i cybervärlden. Ni får gärna sno den från mig också om ni vill!
Alla svar måste börja med den första bokstaven i ditt namn och man får inte använda samma ord två gånger.

1. Vad heter du? BP
2. Ett ord på fyra bokstäver: Boll (sätt en ”fot” framför ”boll” och jag är helt nöjd)
3. Flicknamn: Boel (Påminner om Joel som jag gillar)
4. Pojknamn: Bart (Bart Simpson alltså)
5. Yrke: Bokbindare (jobbar ju med böcker, så det var enkelt)
6. Färg: Blått (inte min favo färg, men vårt sovrum går i blått)
7. Klädesplagg: Blus (som jag inte äger)
8. Mat: Bibimbab (koreansk rätt som jag kan varmt rekommendera)
9. Sak i badrummet: Hur många som helst: Badrumsskåp (2 st som maken krockar med varje morgon, åtminstone ett av dom), badkar som är hal (= nytt), badhanddukar, belysning (LEDar som fungerar än så länge, men medförde ett sänkt tak som 1,96 m långa maken inte uppskattade), badrumsmatta (i lime grönt så klart, bomullstussar (för att ta bort mascaran), badrumsvåg (lime grön den också).
10. Plats/stad: Banjul (Gambia, som jag faktiskt har besökt)
11. En orsak att vara sen: Bakfull (vilket jag inte är så ofta… längre)
12. Något man skriker: Beware of the dog!
13. Film: Black Rain (Michael Douglas körde en Suzuki motorcykel i den filmen. Jag jobbade för svenska SUZUKI då och vi fick såväl kopior på jackor och solglasögen)
14. Något man dricker: Baileys (svärmors absoluta favo, men alldeles för sliskigt för min smak)
15. Band: Beatles
16. Djur: Bondkatt (trots att jag inte gillar katter), alternativ Björn då;-)
17. Gatunamn: Bredängsvägen (som jag aldrig gått/kört på, men den finns – jag lovar)
18. Bil: BMW (en favo)
19. Sång: Billy Jean, Michael Jackson
20. Känd person: Blair Tony (skulle vilja hans förmåga att tala)

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra, men de är dagsfärska. Försökte förtvivlat att hitta några färgklickar i grådiset. Ja, resultatet ser ni ovan. Det blev liksom inte bättre än så;-) DS.

23 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Jo..lite grått kan det ju vara när man bor i en storstad, är ju ganska så iögonfallande när det finns något färgglatt som kan muntra upp tillvaron lite då ibland.

Själv fick jag syn på en punkare alá 70-talet på vagnen idag, trodde de var utdöda totalt här i stan..men det var en färgupplevelse deluxe vill jag säga, TROR det var en tjej, fast man kan inte så noga veta ;)

Hur som helst..man får vara tacksam för minsta färgklick i stan denna gråa årstid.

Ha så fint BP :)

Kicki sa...

Ja, du fick ju in lite rött i bilderna!
Ska nog kopierar det där också...men inta använda samma ord två gånger, har hittat lime!:)

Anita - Malta sa...

Om din fantasi börjat sina så inte märks det här iallafall. Min däremot har totalt blåst bort med de starka vindarna som härjar här på Malta tillsammans med ständigt återkommande hagelskurar. 8 grader + kan ju låta ok men inte för mig som inte varit utanför dörren på två dagar. Klurig lista, ska öva lite på den under natten när jag ändå inte kan sova ;-) Snöiga bilder och du har ju med ett par hundar. Det gillar jag som du vet. Ska den fina gamla stationen jämmnas med marken !! Färgklicken den röda är ju bara en tillfällig klick så snart är både den och stationen borta. Vad ska bli där tro frågar en som inte alls är uppdaterad längre vad som händer och sker i min forna hemstad. Nåja, damens (fusk-?-)päls vill varken du eller jag bära (tror jag ;-) men det känns kanske glamoröst och värmer gör den säkert. Tack för alla dina fina kommentarer hos mig. Tänker inte be om ursäkt för att jag själv är usel på att kommentera. Kan bara säga att det är himla svårt att få till orden ibland. Tror och hoppas du förstår. Jag är absolut inte mallig iallafall ;-) Imorgon bär det av till Kuala Lumpur och vidare till Thailand. Tro det eller ej men jag skulle hellre stanna hemma. Ha det bäst Beate !!

Jane sa...

Huvva, trodde sådana där "pälsdamer" var utrotade vid det här laget ... hellre det än att djuren blir utrotade!
Färgklickar är alltid välkomna i allt det gråa, tragiskt bara att man tänker riva den fina byggnaden. Det vore väl kanon att göra något kulturellt där istället :)
Härligt med en lista, tänkte jag tills jag förstod att den skulle vara väldigt knepig att skriva - inte lätt med bokstaven J. Den tål att tänkas på ett tag :)
Hoppas på mer sol i morr´n, ha det bra!

Pysselfarmor sa...

Det är för sorgligt detta med Norra Station.
Grävlingen är gjord av plast dvs fuskgrävling då. :-))

har'ne bra!

Eva Trillian sa...

Inte tröt fantasin här inte :)Krångligt att svara på allt med B - funderar på hur en E-lista skulle se ut ... hmmm...
Gillar bilden med containern! Visst letar ögat färg i vardagen? Bristvara som känns i hela kroppen!!

Men päls? Jag hoppas verkligen att den inte var äkta!

Rantamor sa...

För det första så har nog den där grävlingen suttit en hel del det syns på arslet...
och grävlingen är ju ett riktigt arbetsdjur och har inte tid att sitta...
så då är nog denna grävling en fuskgrävling skulle jag tro.
Och ingen vågar väl gå omkring med en riktig djurpäls i Stockholm 2013...

Här uppe i norr kan man se en å annan räv gå omkring på gatorna...ja trottoarerna då kanske om det nu finns sådana.

Ang. mitt blogginlägg idag så vet jag inte om det precis var mig eller Rantafar jag skrev om utan mina tankar var nog på annat håll...
och ibland kan ju även en Rantamor tänka till... =) =)

Kul att läsa din B-lista...
jag skulle ju också få göra en B-lista om jag försökte.

Nu har jag kollat på Grötö, gillar sådana där pratprogram...
och nu ska jag hänga mig...
ja i hängbänken dådå, och sen slänga storkroppen på spikmattan och invänta torsdagen.
Ge en slängpuss till muminpappan!!!

Tjingelingen från Rantamor.

Mona sa...

Ska dom verkligen riva den fina gamla byggnaden??? Jag förstår ju att man inte kan bevara alla gamla byggnader, men ändå... Tycker inte att den övriga bebyggelsen är mycket att hurra för.

Du lyckades i alla fall hitta två rejäla röda färgklickar. Hoppas verkligen att det är sant som de andra säger att det är en fuskpäls. Jag skulle i alla fall ALDRIG spöka ut mig i en sån kappa vare sig den är äkta eller inte.

Den där listan är en kul grej. Tror faktiskt att jag ska sno idén!

Monica sa...

Fullt så stor blir han nog inte, din fina vovver är nog en Leonberger;-)
Beware of the dog det måste jag lära Gösta Hihi och Billy Jean är en kanonlåt.

Svar: Ja dom har nog ett ganska bra rykte i hundvärlden.

Hörni sa...

Vilken otroligt söt liten Gösta (jag var ju tvungen att kolla in honom). :)
Min farfar hette Joel och en kusin till mig också. Det är fint tycker jag.
Jag gillar Baileys. Som att dricka godis. :)
Hoppas du får en bra torsdag! Kram

cat sa...

Men vad synd att det ska jämnas med marken! Hoppas att det inte ersätts med något horribelt modernt skrytbygge.
Den där b-listan skulle jag nog aldrig klara av att få ihop. Satt där och försökte komma på t ex en maträtt på b som jag gillar. Kom inte på annat än bakverk och det kanske inte räknas som mat i egentlig mening ;)

llh sa...

Bra jobbat att hitta färgklickar i gröten! I småstaden är det grötgrått utan nyanser HELA TIDEN.
Dumt att inte blanda gammalt och nytt i stadsbilden, urdumt. Rivningen pratar jag alltså om.

Ser inga tecken på sinande fantasi hos dig. Men tapperhet, bara en sån sak som nytagna bilder :)

Kul listläsning. Själv skulle jag satsat på blåjeans istället för en blus men det är ju jag det. Och Blairs förmåga att tala, den önskar jag mig med :)

Ama de casa sa...

Det borde införas lag på att alla containrar ska vara röda. Såååå fint!
:-)

Della sa...

De enda färgklickar jag ser när jag tittar ut genom fönstret på jobbet är baklysena på parkerade bilar. Hur kul är det??

Anna sa...

Bra Bläsning :)

Gillar den långa pälsen, den blir väl supertung efter att ha släpat i backen varje gång man varit ute :)

Ha en bra Alla Hjärtans Dag! Kram

Freja sa...

Jag kommer att sakna det klocktornet, helt otroligt att det ska rivas! Var är trädkramarna när man behöver dem? Och du kunde varierat dig med att skriva Burma eller Bengal (två av mina katter) i stället för bondkatt, så hade en hel del kanske inte ens vetat att det var katt ;-)

LissenTo sa...

Hoppas att din dag varit fylld av roligehter i bästa Beate andan.

Kram

Jah Hollis sa...

Jag tycker de där pälsdamerna blivit allt vanligare på senare år. Om det inte är fuskpäls borde de kanske passa sig för djurrättsaktivister. Men den kanske bara ger sig på butiker som säljer, inte kunderna.

Pumita sa...

Ja, men den listan känner jag igen! Vet att jag har gjort den men den är för gammal för att blogger ska hitta den. :( Anyways, jag fnissar åt flera av dina svar och suckar över hur lätt det är för dig at komma på badrumssaker... försök att säga ngt på J! Ööh, jag tror jag drog till med jordfelsbrytare eller nåt. Det där med Bibimbab låter spännande. Skulle gärna smaka men... är det djur i den?

Susjos sa...

Vilken härlig B -lista du har fått till :)

Olga T sa...

Oj! Vad bra! Funderade på om jag skulle gjort den här.....ja få fick det nog bli på G som Gärdsmygen..men lite sugen blir jag allt om jag skulle klara det på min riktiga bokstav. Men jag funderar på om clown är ett yrke, det är nämligen det enda jag kommit på hittills och längre i listan har jag inte kommit. Kram!

Marit Johansson sa...

Lika grått och tråkigt är det här uppe hos mig. Men faktiskt ovanligt milt och härligt ute, tempen visar +0,3 inte illa för en februaridag i Norrbotten..
PS. vilken skitful päls människan på bilden har!

Margareta sa...

Kul att läsa din B-lista, skulle kanske behöva en sådan fast på M.

Tror jag tar den och småskriver under kvällen. =) har nog missat en del under veckan, så jag fortsätter nu.
Ha det.