lördag 23 maj 2009

En "inte-vet-jag" kombinerad med räkor


"Inte-vet-jag"
Bilden jag laddar upp idag fick jag - som så måga gånger förr - av kollegan Anders. Han verkligen sniffar sig till världens coolaste foton, även om han - som i det här fallet - inte vet vad det är. Ja, det vet inte jag heller, men jag älskar bilden som Anders tog på Gotland. En ledtråd kanske ?! Vill ni gissa?!

Räkor
Tänk er undertecknad i den lokala ICA affären. Står vid den manuella fiskdisken och tittar på räkorna i lådan när mitt könummer kommer upp på displayen.

- Är det färska räkor?
- Nej, vi får aldrig leveranser under helgerna.

- Jaha, då är dom väl frysta då.
- Nej det är dom inte.


Vid det här laget började hjärnan sätta in turbon, vilket är ett hårt och krävande uppdrag efter fyra dagars ledighet.
Började fundera på vilka andra sorters räkor än färska och frysta det kunde finnas. Kom på att de kunde vara rökta, men de var ju inte "bruna" utan rosa. Klonade kanske. Turbon gav upp.

- Okej, men vad är det för räkor då? (fortfarande leende, då jag ville vara en trevlig prick framför fiskdisken med den blonda kvinnliga expediten framför mig)

- Alltså det är som så förstår du att det är gårdagens leverans.
- Vad du vill säga är alltså att det inte är dagsfärska räkor.
- Ja precis.


PS. Jag köpte räkorna ändå men tanke på att det var dagsfärska för troligen en vecka sedan.DS

6 kommentarer:

anne sa...

Jag tror det där är en hands-free trädgårdsvattnare!

Malin B sa...

Å, Anne har redan varit inne och gissat på det jag tyckte att det var vid första anblick - VATTENSPRIDARE.
Jag som alltid vill vara först. ;) Där fick jag.
Äh!
Hoppas att räkorna smakade BRA! =)
Likadant det där när det överallt står "Gjord på FÄRSK grädde!"
För mig är det en självklarhet, vem tusan vill ha glass gjord på härsken grädde? ;)

Ulrica sa...

1. Konstverket (?) har jag ingen aning om vad det är - ändå ser jag mig som en god Gotlandskännare...

2. Men är det inte galet - tror denna människa att Sverige inte är större än antalet människor på bilden... Jag trodde jag skulle få dåndimpen.

3. Gud så go du var som bara tugga i dig dessa icke färska eller frysta räkor. Min sjuka reporterhjärna hade ansatt henne hårt med en mängd frågor... jag menar efter köttfärsskandalen avslöjar jag räkskandalen:)

4. Japp, har kollat in parkbänkstemat och har koll på läget dyker upp imorgon på bloggen.

Ha det gott! U

anne sa...

Nog kan väl Jarmo få vinna. Jag har knappt lagt märke till programmet trots att jag suttit framför TV:n nästan varje lördag, och han är den enda jag lagt märke till. Alla andra deltagare har i mina ögon (och bristande uppmärksamhet) varit färglösa och ointressanta.

anne sa...

Skåne är rätt, men jag vill ha platsen specificerad. Jag har förtydligat frågan nu! :)

Olga T sa...

Tror att det är en vattenpump tillverkad av bl.a. en gammal cykel. Kanske kan det t.o.m. vara en dusch till den där pumpen??
Men hallå, säljer man verkligen gårdagens räkor?? Till vilket pris då?